Samsung HW-K850 recension: Halvt surroundsystem, men inte halvhjärtat

Samsung HW-K850 soundbar är en konstig hybrid av en produkt. Det tar en strålande Samsung HW-K950 och skär den effektivt i hälften. Rimligen, den baksida du saknar här – två bakre satellithögtalare; Soundbar, subwoofer och Dolby Atmos-stöd förblir alla intakt – men ändå är detta system bara halva surroundsystemet och dyrt.

Jag kan redan höra skriken: “Vad är det med det?” “900 pund ljudfält utan satellithögtalare? Vad tänker de?” Och det finns en giltig punkt som lämnas någonstans i detta hypotetiska klagomål.

Innan du faktiskt tar bort det är det en bra idé att komma ihåg några saker. För det första är ljudkvaliteten på denna ljudfält extraordinär. För att strömma och lyssna på musik (det vill säga för icke-surroundljudkällor) är detta det bästa ljudfältet jag någonsin har stannat kvar. Låter så bra som £ 1 300 HW-K950 och är en viktig sonisk förbättring på Bose SoundTouch 300.

Och att omge det är fortfarande inte illa. Samma klagomål som jag har om HW-K950 gäller fortfarande, i och med att den inte behandlar DTS-HD i något annat än stereo, så du behöver en spelare som kommer att bearbeta signalen och skopa den i ljudfältet för dig, men med Atmos låter ljudspåret utanför vanlig.

Jag satte in Atmos demo-skiva i min Blu-ray-spelare och fann att det fortfarande fanns en övertygande hög känsla av ljud och en anständig känsla av bredd och riktning också. Uppenbarligen är detta inte lika bra som HW-K950 när det gäller att skapa 3D-ljudbubblor, men när det gäller en kombination av ljudfält och en enda subwoofer är det det bästa jag någonsin har hört. Dessutom kan du lägga till ett par Samsung 360 flerrumshögtalare – R3, R5 eller R7 – om du känner att du behöver fler omgivningar senare, men detta ger inte Atmos-höjder som HW-K950 bakre högtalare gör.

Besvikelse, du kan inte köpa ett par Atmos-bakre och lägga till dem i systemet senare.

Samsung HW-K850 granskning: Design, anslutning och funktioner

Faktum är att ljudfältet och subwoofern är exakt samma som i HW-K950-paketet. Den första har totalt 11 förare, tre vardera för vänster-, mitten- och högerkanaler, plus ett par uppåtförande förare för övre vänstra och övre högra Dolby Atmos-kanaler. Den senare är en stor låda nästan två meter hög, två meter djup och fötter bred, med en enda 8in förare monterad på sidan.

Med så många förare packade är det ingen överraskning att det här är en ganska stor soundbar. Med en längd på 121 cm passar det bäst för TV-apparater med minst 49 tum storlek, och det är också värt att komma ihåg att den i en höjd av 81 mm är tillräckligt hög för att blockera infraröda sensorer på många TV-apparater.

Det borde inte vara ett problem om du har en Samsung TV – du skulle kunna styra din TV via en HDMI-utgång kompatibel med Anynet + soundbar, men det är givetvis värt att komma ihåg om du har en TV från en annan tillverkare. Vad det än är, det här är en stilig högtalare, och jag gillar den vita OLED-skärmen bakom metallgallret som berättar vilket läge du är i.

Fysisk anslutning är endast begränsad till beröring. Det finns bara en HDMI-ingång och en utgång lagrad i det små hålet under fältet. Båda dessa är aktiverade 4K-genomströmning, och utgången stöder ARC så att du kan strömma tillbaka ljud från din TV till ljudfältet. Du får analoga ingångar S / PDIF och 3,5 mm, men det är vad du har. Det finns ingen S / PDIF eller stereokoaxial ingång.

Trådlös anslutning är mycket bättre, med det flerrumssupport som nämns ovan så att du kan strömma musik från DLNA-servern och via Spotify Connect, och det finns stöd för Tidal, TuneIn och Amazon Music genom Samsung-applikationen. Det finns inget AirPlay-stöd, vilket är lite nedslående.

Recensioner av Samsung HW-K850: Bedömning

Samsung HW-K850 är en knäckt ljudfält som låter bra med de flesta källor, från musik till filmer. Den har en smidig beröring och kan producera ljud med en dramatisk känsla av skala och smäll vid behov. Det finns inga bakre högtalare här, men det är bättre att simulera surroundljud än någon annan enda ljudfält som jag någonsin har hört.

Men det finns ett problem här. För det första är priset mycket dyrt. För det andra stöder den bara avkodning av två kanaler för DTS-spår, och för det tredje finns det många produkter där ute som ger verkliga surround till mindre kostnad. Tycker du att det är värt det, det beror helt på din synvinkel, men jag tror att om du vill ha Atmos bör du göra allt och få en Samsung HW-K950 istället.