Sky: Children of the Light Review – “Beyond Platform Genre Standards”

Himmel: Children of the Light är en vacker och förtrollande vandrare i allt molnlandskap och drömbild.

Nästa titel från skaparen av Journey, Thatgamecompany, är nu tillgänglig. och utvecklaren lyckades på något sätt bygga in nästan alla aspekter av den prisbelönta plattformsspelaren. Himmel: Children of the Light är så nära Journey-uppföljaren som vi kan få, men i stället för dammigt orangeland för förfäder, går Sky (som titeln antyder) ofta ner till molnen och ber äventyrare att utforska miljön tillsammans i hela himlen.

Jag kommer till de blåsiga molnen och andra miljöer på ett ögonblick. Den första och viktigaste saken att diskutera är en extraordinär multiplayerupplevelse. Under hela din resa kommer du att se skuggespöken resa på samma väg som du, tända ljus framför dig och till och med slutföra mål för dig när de rör sig längs samma rutt som du vill. Var och en av dessa spöken är en annan spelare och för alla framför dig kan det finnas tio bakom dig. Med tiden kan du också hitta dem som reser. Oavsett var de befinner sig i sin tid är de där av samma anledning som du – för att utforska världen och återlämna stjärnorna till himlen.

Det finns en obeskrivlig känsla av kamrater som spelar genom hela upplevelsen, något utanför samarbetsläget i de flesta andra spel – där mål ofta känner sig tvingade och lagarbete behövs snarare än valfritt. Istället känns det som en gemensam expedition, varje väg som korsas känns som ett gemensamt ögonblick … för den mänskliga befolkningen i Sky: The World of Children of Light finns, som sagt, för att göra exakt samma sak som du.

Känslan av att resa tillsammans förstärktes eftersom Sky inte hade den mest “standard” kommunikationsmetoden, liksom den tidigare titeln Thatgamecompany. Du kan inte skriva stycken på en global chattkanal, du kan inte lyssna på instruktioner via en mikrofon till din väns fest. Faktum är att de flesta interaktioner är begränsade till att dela en låga genom att kombinera ljus eller ta den andra partens hand. Om du delar dina ljus kommer karaktären att ses, och om du fortsätter att interagera med dem kan du till och med ställa in det som ett smeknamn så att du kan välja det från publiken vid ett senare tillfälle.

Sky: Children of the Light Review -

Förutom allt detta finns det ett rörelsessystem. Under din resa möter du spöken från människor som kom förut. Genom att spåra deras steg och observera deras berättelser kan du lära dig rörelser som sedan kan användas när du vill. Dessa rörelser används inte för att lösa pussel eller någonting, tät kommunikation, men de lägger till multiplayer-band som gör spelet mer än bara en konstnärlig 3D-plattformsspelare.

Sky: Light of Children är inte bara charmigt på grund av de vänner du kommer att få på vägen. Varje nivå, från det minsta klusteret av tre öar till större och svepande fryst avfall, har sin egen identitet. Från bördiga gräsmarker till sotvulkaner är varje region omöjligt att förväxla med de andra. Var och en av dessa områden är uppdelade i mindre exempel, medan några av dem är stora och svepande (särskilt senare skidstilar), av vilka många faktiskt är små, pusselbaserade områden. Detta är en konstig kontrast och skapar en konstig daleffekt när du passerar fler och fler områden. Jag började uppleva känslan av gnagande och det blev svårt att ignorera att ett bredare område kändes omgiven av en mur medan den ursprungliga nivån kändes bred eftersom den var omgiven av ett oåtkomligt hav eller molntäcke.

Du kan slutföra din första körning i en 3-4-timmars upplevelse, och det finns ett mycket känslomässigt slut att binda bågen på din strävan att frigöra andar och återställa stjärnorna. Det finns också ett andra slut tillgängligt för dem som investerar mer tid i prospektering och multiplayer. För att vara ärlig kommer du att ha svårt att fortsätta driva framåt för det målet.

Sky: Children of the Light finns nu på iPhone och iPad och kommer att släppas för Android och Apple TV i framtiden.