Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Ger 5 vackra experiment med former – recensioner

Det började mycket. Hero Gears 5 besöker en annan gammal koalitionsbunker som kämpar mot samma fiende. Åh kommer att vara genomsnittlig – jag tror, ​​skär i hälften av de andra monster med en slät såg. Den första timmen – två Gears 5 faller svagt ut. Lyckligtvis utvecklas detta spel vackert och introducerar nya och överraskande mekanik med nya idéer. Om alla Microsoft-produktioner implementerades på denna nivå skulle Xbox One befinna sig på en helt annan plats idag.

Den första situationen, tack vare att skaparna av Gears 5 fick mitt erkännande, är en modig och mycket experimentell scen i teatern. Momentet var så speciellt att jag hällde ut en separat text fylld med spoilers på den. Jag kommer att skriva här att koalitionsstudion äntligen visade mod. Det bevisar att han inte är rädd att spela med former. Att han vill bli förvånad. Det här är första gången jag känner att Gears 5 är mer än kompetensen hos Microsofts betalade utvecklare. Det andra ögonblicket är en resa med snöskoter till en öppen plats.

Ordning i den öppna världen är framtiden för serien Gears of War.

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Gears 5 vackra experiment med former - 1 recension

Gears 5 är inte ett skjutspel med en naturlig öppen miljö som Far Cry eller RAGE. Detta är fortfarande ett korridoraktionsspel där spelare kan välja vänster- eller högerfält då och då. Att flytta runt i den öppna världen är bara ett tillägg till Gears 5, tillgängligt för mindre än ett spel. Skaparna retade försiktigt begreppet frihet, som för att föreslå fansen hur Gears of War skulle se ut i en avlägsen framtid.

Jag gillar verkligen den här framtiden. Det öppna området är fylld med valfria baser, grottor, grottor och vrak. I det kämpar vi mot motståndare som kräver och vinner värdefulla priser. Konceptet påminner något om sidograven i Tomb Raider-serien. Endast det att istället för att planera att bygga en båge eller isöxa, får vi en mod för drönarna som följer med oss. Hans mest kraftfulla attack- och stödförmåga kan endast erhållas genom att utforska öppna fält.

Att flytta en vindstyrd släde är riktigt roligt. Den lata dialogen mellan karaktärerna som pratar med varandra gör resan roligare. Föremål som gömmer sig på avstånd väcker alltid nyfikenhet. Jag tror inte att utforskning kommer att bli en framgångsrik del av Gears 5, men där är det. Att ge spelarna mer frihet gjorde att jag inte kände mig trött eftersom jag under matchen på Gears of War 4. Det öppna området var avslappnat. De låter dig andas. De är en stor taktförändring. Det är olyckligt att utvecklaren inte fokuserar mer starkt på denna aspekt av spelet.

När det gäller brandutbyten har dock inte mycket förändrats – det är fortfarande Gearsy’s klassiker.

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Gears 5 vackra experiment med form - recension 2

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Gears 5 vackra experiment med former - recensioner 3

Karaktären ser lite snabbare, mindre massiv och inte för långsam jämfört med de tre första delarna av serien. Men i själva utbytet av eld är vapnets beteende mycket lika. Som vanligt har jag problem med en maskinpistol som verkar mycket svag för mig. Att skjuta en hagelgevär är alltid kul. Grenader frustrerar mig fortfarande med smällar. Kör, håll dig fast vid väggen, smeka dina vänner under första hjälpen – allt är precis som det brukade vara. Trots det vågar jag säga att detta är den mest revolutionerande delen av Gears of War sedan … skapandet av Gears of War.

Var kom denna avhandling ifrån? Koalitionen modifierade det delade spelsystemet avsevärt, och lägger också till mycket, mycket nytt i denna aspekt av onlinespel. Därför, även om mekanismen för eld, skydd eller strid verkar vara densamma, har allt omkring honom förändrats. Men i sin tur:

Gears 5 är en massa stora förändringar. Från och med nu spelas historien av tre spelare.

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Gears 5 vackra experiment med former - recensioner 4

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Ger 5 vackra experiment med former - recensioner 5

GoW från Xbox 360-eraen är glad över att möjligen passera kampanjen i co-op-läge, tillsammans med en vän som sitter bredvid honom. Nu kan det vara så många som tre vänner. Två av dem tog rollen som koalitionsarmén, medan den tredje landade i ett obemannat flygplan med namnet Jack. Även om Jack inte har samma förmågor som en humanoid karaktär, men ger stort stöd. Blind, frys, bli elektrokuterad, fälla och läka. Om du har ett yngre syskon som vill spela med dig kommer Jack att vara perfekt här. Roboter är inte en prioritering i besättningsbilden.

Den andra stora förändringen för mig var införandet av en helt ny modul som heter Escape. Detta är ett separat flerspelarläge där självmordsgrupper måste komma ut ur värmen. Denna modul tvingar fram samarbete med samtidig och ständig kamp mot tiden. Dessutom låter det här läget skapa din egen community-karta, som sedan spelas av andra spelare. Tyvärr fungerar Escape inte för närvarande än det fungerar, och jag lyckades spela två sessioner i bara det nya läget. Det räcker inte att säga om modulen kommer att vara samma ikon som Horde.

Den tredje stora förändringen är ett modigt experiment med plats och fiender. Koalitionen har introducerat robotar och autonoma fordon till bestiaries. Studion följer i dessa fotspår och kombinerar maskiner med monster som bebor planeten Sera på ett fantastiskt och intressant sätt. Att spela Gears 5 kommer vi också att se en helt annan plats från den klassiska vykortserien. Snöklädda berg och sjöar kan inte jämföras med havet med röd sand. Öknens placering påminner om Mars med Destiny, som kombinerar hårda miljöer med avancerad teknik. Yum

Den fjärde stora nyheten är speciella färdigheter. Drönans permanenta närvaro förändrar spelet fullständigt. Tack vare det kan vi använda energisköldar som reflekterar fiendens missiler, eller till och med dra Swarm-medlemmar (tyvärr tillfälligt) till din sida. Jack har sju speciella färdigheter, och var och en av dem påverkar lagets taktik och matchens gång drastiskt. Stor, stor variation för striden. En situation där vi tar över fiendens Boomer, och han gör skaft från fiendens styrkor och orsakar ett leende från öra till öra.

Jag gläder mig också att Gears hjältar är nyfiken för första gången på år.

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Gears 5 vackra experiment med former - recensioner 6

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Gears 5 vackra experiment med former - 7 recensioner

Att flytta tyngdpunkten från historien om Marcus Phoenix och James son till familjens drama i Kait Diaz var ett bra beslut. Tack vare det har tillverkarna möjlighet att säga något helt nytt sett ur ett unikt perspektiv. Samtidigt visas karaktären av Phoenix och hans son, med intressanta utvecklingar i bakgrunden. James utveckling var mycket intressant. Faders lilla son förändras utan erkännande. Hela teamet, inklusive Braid och det nya förvärvet i form av Fahz, är intressant och välskrivet. Det finns inga tråkiga siffror mellan vänner i armarna.

Tyvärr kan detsamma inte sägas för motståndare. Även om Swarm plötsligt dök upp i Gears of War 4 var det inget intressant kvar. Det finns en stark brist på svarta skogens karismatiska kännetecken som kommer att motivera dig att agera. Utan honom var folkmassan, även om den var mycket expansiv och hård, nästan osynlig. Andra mänskliga städer vände sig till gräs, men för oss skulle sidauppdrag på övergivna flygplan vara mer intressanta. Vad General RAAM är General RAAM.

En lång, kraftfull och mångfaldig berättelsekampanj är den stora styrkan i Gears 5.

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Gears 5 vackra experiment med form - recension 8

Slutligen ett mycket ovanligt spel under Microsofts banner. Gears 5 vackra experiment med former - 9 recensioner

Koalitionen har fått mod. Skaparen är bra på att jonglera teman, snabbhet och spelmekanismer. Var inte uttråkad. Hans äventyr kan förändras och vara intressanta, och författarna är djärvare än tidigare. I varje steg kan du hitta referenser till tidigare spel samt licensierade serier. Tillverkarna gör definitivt sina läxor när det gäller universum. Gears 5 är ett spel varefter du tillbringar timmar på Fan Wiki, till och med återvänder till Pendulkriget. Eller förut.

Tyvärr har pre-release versionen mycket begränsad tillgång till nätverksmodulen. Så jag kan inte säga hur en klassisk Horde eller PvP ser ut. Dessutom är Gears 5 chockerande av dumma misstag. Ibland kan produktionen frysa på laddningsskärmen. Andra gånger fortsätter den automatiska sparprocessen på obestämd tid, vilket försenar spelet. Här och där flög skräp i luften. Detta är en teknisk stötesten som inte borde vara i detta kaliberspel. Jag hoppas att den inledande korrigeringen löser problemet.

Den största fördelen:

Det bästa exklusiva actionspelet för XONE (och Win10) i denna konsols historia
    Öppen värld
    På Xbox One X ser det här spelet fantastiskt ut
    Co-op-kampanj för tre spelare samtidigt
    Flerspelars förlängning med Escape och platsskapare
    Ett djärvt manus, mycket trevlig i form och atmosfär
    Drone-expertis ger en fräsch anda i striden
    Marcus Fenix

Den största nackdelen:

Dödliga tekniska fel (lagringsfel, frysning, kasta till huvudmenyn)
    Besättningen är uttråkad, den attraktiva Black Forest existerar inte
    Tvingade paket, oklara med kosmetiskt innehåll (multi)
    Återigen ett otillfredsställande slut

Om igen. Mer. Bättre. Hårdare. Det här är Gears 5. Detta är en mycket framgångsrik version som kombinerar nya och gamla brunnar. Känd och okänd. Det finns inget hårt klimat från de två första vyerna, men det finns massor av idéer som är riktigt nya, riktigt bra. Sekvensen med en öppen miljö har klarat testet, medan karaktärerna är tydligare och mer intressanta än tidigare. Du känner omedelbart att koalitionen har gjort stora framsteg. Det visar klor. Var framgångsrik. Och även om märket Gears of War inte längre resonerar så starkt som på Xbox 360, är ​​det olämpligt för Xbox One-ägare att inte spela den här titeln.

Ett fantastiskt actionspel och ett av få orsaker till avundsjuk bland PS4-ägare.