Super Mario Maker 2 recension

Super Mario Maker 2 recension 1

Om Super Mario Maker 2 är din första upplevelse i den här serien, bör du ta en promenad genom många spelutbildningar, berättade än en gång av en vänlig duva med namnet Yamamura. Det är Nintendo – fråga inte. Till skillnad från Super Mario Maker, som ger dig nya byggverktyg när du spelar, ger uppföljaren dig nästan allt från början. Möjligheterna är oändliga och lite förvirrande.

Men när du står och kör (eller hoppar) gör det mycket intuitiva användargränssnittet det mycket enkelt att göra. Även om 3DS-pennan har vunnit precision, är pekskärmomkopplaren lika lätt att hålla.

Du använder ett finger för att välja och placera objektet, fienden, terrängen eller verktyget som du vill använda, och två för att flytta runt på nivån, med genvägar för att kopiera och ta bort mappade till triggers. Med en dockad switch har du valet att använda en styrenhet eller Joy-Cons, men jag brukar fortsätta använda handdatorer för att bygga.

Längst upp på skärmen ser du dina senaste eller nyligen använda tillgångar, med resten kan du få tillgång till genom att knacka på förstoringsglaset i det övre högra hörnet. Baren till vänster är där du väljer spelstil, tema, fullbordningstid och eventuella tydliga förhållanden, med det sista som är nytt för Super Mario Maker 2. Du kan kräva att spelaren ska fullborda en nivå utan skada, eller bara efter att ha eskorterat Koopa Shell, lägg till utmaningslagret.

Andra tillägg inkluderar Super Mario 3D World-spelstil, som gör att du kan utforma nivåer baserade på Cat Mario-power-ups, såväl som sned terräng (!) Och ett antal nya teman och objekt. Du kan också lägga till musik och ljudeffekter till dina skapelser. Jag visste inte att jag skulle belönas med en elektrisk gitarrsträng varje gång jag gjorde Piranha-anläggningen grön, vilket är viktigt för mig tills nu.

Med så många varianter begränsas du egentligen bara av din fantasi. Jag började göra Goomba-stompatoner som var ganska traditionella, men inte länge efter att den stackars gamla Luigi gjorde ett dödsdödande språng mellan svängande klor och bar Bullet-räkningar i ständig strävan. På en annan nivå placerade jag ett par Bowsers i en flygande clownbil precis framför mållinjen. Och i Super Mario Maker 2 är detta allt mycket tamt.