The Dark Pictures: Man of Medan Reviews – That Sinking Feeling

En antologi: en mycket bra idé. När Netflix-världen skakade film- och TV-industrin och Black Mirror förde oberoende berättelser tillbaka i rampljuset, varför följde inte spelutvecklare dem? Smältbar bita-stor berättelse levereras i tid? Registrera mig. Och som bättre uppfyller detta löfte än Supermassive Game, en minnesvärd och ofta vacker skapare Till daggry.

Den första i trilogin av skräckhistorier är Medan Men, Löst baserat på det verkliga mysteriet om den förlorade WWII tillsammans med alla dess besättningar. Snabbspolning fram till idag: en grupp barn i tjugoårsåldern som har varit fast beslutna att göra sin förmögenhet genom att hitta övergivna båtar, men får mer än de förhandlade om när de snabbt sprang till en grupp pirater som hade samma idé.

Ovanför Medan skriker interiören i förtvivlan och smala och överbelastade korridorer hjälper dig att navigera mellan de viktigaste delarna av fartyget. Rörelsen går långsamt (det finns inget alternativ att köra), och under större delen av tiden vinkar du ficklampan för att leta efter instruktioner som visas på skärmen. Prognoserna kommer från Till Dawn och ger dig en kort titt på oturen som väntar på fel sväng, medan “kuratorn” filosoferar att ge ledtrådar mellan de stora pauserna i historien medan du tittar på avstånd, som en laboratorietekniker som kontrollerar möss i en bur. Spelet är utformat på ett sådant sätt att det inte finns något sätt att misslyckas – även de förlorade ledtrådarna och dina ansträngningar genom action kommer att ge slutet, dock inte de mycket önskvärda.

Bilder på Dark Man Of Medan

Återigen, vill du verkligen spara skydd i hjärtat av den här historien? Bröderna Brad och Alex; Alexs flickvän, Julia; och Julias bror Conrad jaktar Medan under övervakning av kapten Fliss, men du kommer att ha svårt att ta hand om honom. Du kommer att kontrollera varje karaktär och bestämma hur du ska svara på en konversation med en av de tre dialogrutorna (inte säga något eller vända dig i två olika riktningar). Personlighetstrekk förändras när du fattar detta beslut, påverkar relationer, framtida val och i slutändan om karaktären lever och dör. Detta är en snygg gameplay-loop. Men på grund av detta känns huvudpersonen aldrig som en riktig person. De känner sig som chiffer, delvis på grund av dem. De pratar huvuden, några kommer att formas efter dina önskemål. Användbart i spel som bryr sig om fjärilseffekten av beslut, kanske, men är problematiska när du tänker på att berättelse och karaktärisering är huvudelementen i spelet.

Ännu värre har Man of Medan aldrig varit lika lyckliga som minnen som denna tills gryningen. Allt här är lite säkert, lite förutsägbart. Medan överraskningens överraskningar 2015 serverar fruktansvärda skräckavgifter som serveras med ett leende, har det kortare utvecklingsfönstret och den kortare berättelsen hävdat något från Medan. Är det personlighet? Som att titta på en orkester som är skicklig men trött är du imponerad av skådespelet men inser att underhållarna följer rörelsen. Klipp och tryck berättelse räcker inte heller. Spelet varar bara några timmar, men en lång prolog belastar din första resa och gör nästa spel för långsamt. Rädsla för stora hopp är sällsynt, och även om det finns gränser för antalet nya trick som kan dras av berättare, hoppas jag verkligen på mer.

Bilder på Dark Man of Medan

Supermassive fixar detta med sitt Film Night-läge. Här spelar du lokalt med upp till fyra vänner, där alla styr vissa karaktärer i spelet. Du väntar på att din tur kommer att böja sig och lämna. Som en monopolist på ett bräde har dina tärningar fruktansvärda – eller extraordinära – resultat för alla i nästa rad. Du kan till och med se poängen i slutet av omgången för att se hur var och en av er gjorde det. Lysande saker och fantastiska sätt att underhålla vänner, särskilt om du har en stor skärm som du kan använda.

Man of Medan är imponerande på teknisk nivå och erbjuder nästan fotorealistiska bilder som säljer fiktion på skärmen. Ansiktsanimationer är mycket bra, ibland kommer de in i ovanliga dalar, och stämningen är helt lämplig på en 4K HDR-TV. Men förstör bilden ovanför projektorn och detta är transformativt: din egen interaktiva film, men en film där kontrollen kan tas från dig av onlinevänner. Yup, som Movie Night, är det roligt att spela samarbete med vänner. Att veta att någon annan har en del i berättelsen du ska bevittna lägger till en ny rynka i vecket och ger mannen av Medan en riktig bit. Alternativet att spela solo är också där, även om det är det minst dynamiska sättet att njuta av berättelsen på skärmen.

Bilder på Dark Man of Medan Boat

Allvarliga spelare kommer att känna irriterade av prestationsproblem och oklara kollisionsdetektering, men kanske är Medans verkliga attraktion för en helt annan publik. Man får inte upp skarpa framerates och ryckande utmaningar; snarare vill publiken vara involverad i ett interaktivt drama som berättas med polska och precision. Om du är ny i den här genren, börja med Till Dawn, men som förfäder till ett nytt kapitel i ny antologi, Medan Men är en solid start om den inte är jämnt fördelad. Mer personlighet kommer inte att gå fel, men som en liten bit av fristående skräck är det ett roligt sätt att förlora en eftermiddag.

Den här recensionen är baserad på PlayStation 4-versionen av spelet. En kopia gavs av Bandai Namco.