Total War: Three Kingdoms – Mandate of Heaven Review – Fire of Rebellion

Total War: Three Kingdoms, åtminstone för mig personligen, har varit på en intressant plats sedan det släpptes. Romance of the Three Kingdoms-historien med sin storslagna politik, komplicerade berättelser och berättelser som dyker upp ger ett unikt snurr på sanna och testade strider. Detta stöds ytterligare av stjärnpresentation i form av estetiska vattenfärger, bra röstspel och stark musik. Men det har inget speciellt att ansluta mig korrekt. Det himmelska mandatet är en intressant förlängning och blir den största titeln hittills och introducerar nya mekanismer och system för att blanda saker. Så hur väl fungerar det?

Total War Three Kingdoms - Mandat of Heaven_04

“Var inte förvånad om Dong Zhuo plötsligt verkar förklara krig mot dig eller om Zheng Ziang från banditerna börjar orsaka problem i framtiden.”

När det gäller historien ägde himmelmandatet upp några år innan de grundläggande spelhändelserna. Kina är en röra som lider av brist på mat. Samtidigt hade Han Empire många fester vid The Imperial Court som krävde deras respektive kött. Kejsaren Liu Hong kämpade för att hålla saker under kontroll medan han även hanterade landet. Om det inte räckte, gick tre bröder – Zhang Jue, Zhang Liang och Zhang Bao – med och startade det gula Turban-upproret för att avveckla Han-imperiet. Flera andra stora spelare började flytta, inklusive Dong Zhuo som skulle återkallas. Vem kommer att komma segrande och etablera en verklig härskande dynasti?

Liksom det grundläggande spelet handlar himmelens mandat om expansion, diplomati, resurshantering och när krig behövs. Under hela spelet kan händelser i spelet påverka din rikedom eller påverka din kurs – som att stoppa för att hjälpa en by som lider av hunger på bekostnad av att förlora rörelsepoäng. Allianser skapas och förstörs; även mellan nära förhållanden som kommer att följa dig till slutet, ges någon typ av kompensation – ekonomisk eller på annat sätt -. Andra intressanta händelser kan inträffa under vissa förhållanden när du långsamt går in i spelets grundläggande tidsperiod. Så var inte förvånad om Dong Zhuo plötsligt verkar förklara krig mot dig eller om Zheng Ziang från banditerna börjar orsaka år av problem på linjen.

En av de mer lovande expansionsfunktionerna är att erbjuda ett nytt sätt att spela. När du spelar som Han Empire kan du välja Liu Hong och prioritera administrativa och diplomatiska förbindelser för att behålla ditt grepp när du bygger kejsarpalatset för att få starka bonusar. Eller så kan du gå med Liu Chong för att gå in i många saker, ta emot Fortitude i strid för att öka trupperna eller öppna cupen genom att utföra olika uppgifter för ytterligare fans. Även om detta är ganska intressant, tillhör utan tvekan den mest intressanta mekanikern till Yellow Turban Rebellion.

Total War Three Kingdoms - Mandate of Heaven_03

“Med tanke på hur mycket arbete andra regioner måste göra för att upprätthålla den allmänna ordningen känns det som att avvägningarna för Yellow Turban Rebellion inte är lika dåliga när de vägs av vinster.”

Tillsammans med att ha fått ett nytt reformträd, använde varje medlem av Yellow Turban Rebellion Zel och Passion. Anden uppnås genom att slåss och beslagta städer, gruvor, boskap, vad som ockuperas av andra fraktioner. När Zel utvecklas kommer upproret att få fart och få andra grannregioner att bli instabila. Detta är en passion och kommer att leda till störning av den allmänna ordningen till olika fraktioner. Då har du olika förmågor från Zhang-bröderna – Zhang Zue är specialiserat på läkning, Zhang Bao har en tendens att leda attacker i strider och Zhang Liang stöder försvarsåtgärder.

Så om du är någon som tror på att erövra grannområden och växa genom erövring (utan att bränna dem alla), skapar Zel och Fervor en känsla av snöbollrörelse. När du erövrar mer, kommer andra områden att ses att gå med dig medan motsatta fraktioner kämpar för att upprätthålla ordning. Känslan är ganska intressant att se Kina falla i kaos eftersom det kontrollerade gula turbanområdet visas överallt.

Naturligtvis finns det några nackdelar. Nästan alla är din fiende och om du bromsar ner i erövringarna och striderna, kan andra områden inspireras att gå med i Han Empire när Zel avtar. Återigen, ibland känns det som plötsligt och plötsligt lite för bra. Med tanke på hur mycket arbete andra regioner hade att göra för att upprätthålla den allmänna ordningen kändes det som att avvägningarna för Yellow Turban Rebellion inte var nästan lika dåliga som vägdes av vinsten.

Total War Three Kingdoms - Mandat of Heaven_02

“Även om det är bra att spela som olika krigsherrar på olika historiska punkter och utforska sina berättelser mitt på hösten av det närmande Han-imperiet, är landskap bara kända för bekanta.”

Annars i stridavdelningen är detta mer eller mindre detsamma som Total War: Three Kingdoms som du har spelat tills nu. Vissa nya enheter som Tyrant Slayers och Messengers of Heaven blandar några rynkor med de som tidigare hade bonusar mot hjältarna medan de två var bra på att släppa bågskyttar och liknande. Nya enheter känner inte särskilt stort genombrott – du kommer att ha svårt att se för mycket skillnad från de grundläggande spelenheterna och deras effektivitet, särskilt när små strider bryter ut. Men nyanserna och variationerna uppskattas mycket.

Duellering är fortfarande något och känns mycket jämnare än när det lanserades men kommer troligen att fånga din uppmärksamhet några ögonblick innan du går vidare till mer pressande frågor. En ny funktion, Deployables, låter bra i teorin när du placerar skarpa satsningar, sätter torn till dina bågskyttar och till och med sätter olja för att tända intet ont om enheter i eld. Tyvärr, tillsammans med att behöva stora investeringar, kommer du att få det bra utan dem.

Det bör också noteras att denna DLC återspeglar några av svagheterna i kapitelpaket som Creative Assembly har tagit. Kartan är mer eller mindre densamma som basspelet. Även om det är bra att spela som olika krigsherrar vid olika historiska punkter, utforska sina berättelser mitt på hösten av det närmande Han-imperiet, är landskap bara kända för bekanta. Jag kan bara tänka mig hur stark känslan av deja vu är för de hardcore-spelare som har överlevt sedan det lanserades.

Total War Three Kingdoms - Mandat of Heaven

“Sammantaget är Heaven Mandate en solid utvidgning, som erbjuder ett stort antal nya sätt att spela medan du håller fast vid den kärnkraftskampen.”

Återigen, det finns ganska många saker som gillades och produktionsvärdena är alltid på samma punkt som vanligt. Den mjuka bilden ser fortfarande imponerande ut och den milda stämningen under expansionsstadiet är en mycket god kontrast till stora truppers kollision under striden. Kvaliteten på animeringen för varje enhet är fortfarande väldigt subtil och annorlunda även när saker blir trassliga. Några nya hjältar är ganska coola när det gäller deras unika enheter och övergripande spelstil. Olika varianter av spelstil för varje hjälte och fraktion är också bra även om de gula turbanorna behöver balanseras.

Sammantaget är Heaven Mandate en solid utvidgning, som erbjuder ett stort antal nya sätt att spela medan han håller sig vid den kärnkraftskretsen. För alla syften och ändamål är det värt att dyka tillbaka in i de tre kungadömenas era, oavsett om det är att kämpa mot alla förhoppningar om att hålla kungariket vid liv eller att vara en katalysator för att se allt falla. Men man måste undra om större och större utveckling sker.

Detta spel granskas på PC.