Vivo Z1X recension: Bästa smartphone under 20K

Betyg:

Inte långt efter att vi introducerade den första enheten i ‘S’-serien, S1, har Vivo en ny enhet som når nästan samma marknadssegment. Även om S1 marknadsförs som en snygg enhet, i sin egen rätt, är det en bra mellanklass. Men det är inte den typen av medelstora enheter som kan få dig att glömma att det finns bättre telefoner i samma prissegment.

Allt detta har förändrats med Vivo Z1X, efterföljaren till Z1 Pro och en telefon som kostar strax under 20 000 Rs och erbjuder den typ av prestanda som får en att undra hur bra en telefon är, så billig? Telefonen utmärker sig i allt den kan göra och ser fantastisk ut.

Låt oss ta en snabb genomgång av specifikationerna här. Telefonen har en 6,38 tums Super AMOLED-skärm med fingeravtrycksläsare på skärmen, Snapdragon 712-chip, 6 GB LPDDR4X RAM och 128 GB internminne. Det finns också ett 4500mAh batteri med Vivos 22,5W “Flash” batteriladdare. Sätt in en trippel bakre kamerauppsättning bestående av en 48 MP huvudsensor och en 32 MP främre kamera, och Z1X ser redan ganska bra ut på papperet. Men lever den upp till det?

Vivo Z1X

Vi granskade Z1X grundligt och blev inte besvikna alls. Här är våra tankar om smartphonen.

Design och konstruktion

Vivo kom helt enkelt med en enhet som var nästan perfekt utseendemässigt. Varianten vi har är Phantom Purple och den har en cool gradient finish som är mörklila nära kanterna och lite lila nära mitten. Telefonen känns väldigt lätt och har en slimmad design. Telefonen har en 38-tumsskärm på framsidan med en daggdroppsskåra ovanför, vilket fortfarande är det bästa sättet en telefon kan missa pop-up/flip-down kameramekanismen. Baksidan av telefonen har tre kameror och en blixt i en hopfällbar modul uppe till vänster, och Vivo-märke på undersidan.

Vivo Z1XVivo Z1X

Vivo Z1XVivo Z1X

Det finns ett 3 mm ,5 mm-uttag längst ner tillsammans med en USB-C-port, högtalargaller och primär mikrofon. Den övre kanten har den sekundära mikrofonen och inget annat. Den högra sidan av enheten har strömbrytaren i mitten och volymreglaget på toppen. Den vänstra sidan av enheten har SIM-facket och en extra knapp som kan konfigureras för att aktivera Google Assistant eller den inbyggda bildredigeraren.

Telefonen känns solid i handen, och aluminiumkanterna hjälper till att göra det. Om du fortfarande inte kan låta bli att känna den slimmade designen kan du alltid bära det medföljande genomskinliga fodralet.

Visa

Telefonen har en .38 tums Super AMOLED-skärm med blixtintegrerad fingeravtrycksläsare på skärmen, vilket är mycket snabb och exakt. Vi har ännu inte sett några falska registreringar sedan vi satte upp biometrin. Displayen är fantastisk och vi har inga klagomål överhuvudtaget.

Vivo Z1XVivo Z1X

Maximal ljusstyrka är inte den bästa men definitivt över genomsnittet. Upplösningen här är 1080 x 2340 vilket ger dig 404 PPI. Betraktningsvinklarna är också bra. Displayen träffar alla punkter och har till och med sin exklusiva DC-dimming, en oöverträffad flaggskeppsfunktion i sin klass, som hjälper till att förhindra flimmer som observeras på skärmar med hög ljusstyrka.

programvara

Programvara är förmodligen det enda som kan hålla dig borta från din telefon. Z1X körs på Android 9.0 Gear med VivoFunTouchOS 9 på toppen. Detta är ett av de kraftfulla skalen på Android. Fans av det vanliga Android-gränssnittet kanske inte får samma överklagande från FunTouchOS, precis som vi inte gjorde det från början. Men genom att använda Vivo S1, som också kör FunTouchOS 9 och nu Z1X under denna tid, har vår åsikt påverkats. Anpassningsbarhet, en av USP:erna för Android-operativsystemet fördubblas här med alternativen du hittar i användargränssnittet. Du kan ta dig runt varje skrymsle och vrår av operativsystemet, även element som du inte tror att anpassningsbarhet är möjliga, som Always On display.

Vivo Z1X FotoVivo Z1X Foto

Det finns mycket uppmärksamhet på detaljer i denna hud, och de är inte bara jippon. Till exempel gör mörkt läge inte bara systemappar utan även tredjepartsappar som WhatsApp och Instagram mörka. Det finns ett inbyggt säkert tangentbord som automatiskt dyker upp när du anger lösenord eller känslig information i din webbläsare eller andra applikationer. Alltid-på-skärmen kan schemaläggas så att den bara slås på vid specifika tider på dygnet. Enhandsläge låter dig anpassa varje storlek på den mindre skärmen. Även batterispararen har tre olika energisparnivåer du väljer. Som Captain America sa, vi skulle kunna göra det här hela dagen och hyllas över FunTouchOS 9, men vi tror att vi har fattat poängen.

Vivo Z1X FotoVivo Z1X Foto

Det finns några sponsrade appar som kommer förinstallerade på telefonen när du slår på den, men de kan avinstalleras med bara två tryck. Det finns saker du inte kan radera som Vivo apps .com och en Vivo App Market. Även om de bara är ett fåtal av dessa och de inte kan tas bort, är de inte alls påträngande. Men det anses fortfarande vara besvärligt så gör vad du vill.

Allt är inte perfekt, och det finns några saker här och där som vi känner att FunTouchOS skulle kunna förbättra, till exempel standardstartprogrammet. Även om övergångarna du får är fantastiska, missar startprogrammet vissa saker som möjligheten att ändra bakgrundsbilden. Det betyder att du inte kan trycka länge på skärmen, öppna inställningar och ändra bakgrunden. Du måste gå in i inställningarna för att göra det. Men oavsett, tills de “skinnade” versionerna av Android går, är detta fortfarande vår favorit överlägset.

Kamera

Medan Z1X briljerar i de flesta andra avseenden är kamerauppsättningen på enheten, enligt vår mening, telefonens största höjdpunkt. Den tredubbla kamerauppsättningen på baksidan inkluderar en 48 MP huvudlins, tillsammans med en 8 MP ultravid lins och en 2MP djupsensor. Det finns till och med en 32 MP-kamera på framsidan i skåran. Tills vi ser kommersiella demos av 64MP-sensorn är detta den bästa möjliga kamerauppsättningen du kan hitta i segmentet och en av de bästa kamerauppsättningarna hittills. Kameralinserna på Z1X, särskilt de viktigaste, är fantastiska men den verkliga MVP här är nyckelelementet som de flesta stora märken ofta tappar fokus på – kameramjukvaran.

Telefonens kameragränssnitt är något vi älskar. Den har tillräckligt med funktioner för att göra dig överväldigad första gången du öppnar appen, men på något sätt misslyckas den med att stapla funktioner i lätta att hitta alternativ här och där. Det finns tillräckligt med funktioner här för att prata om hela dagen men höjdpunkterna är möjligheten att spela in videor från det supervida objektivet, massor av riktigt användbara ljuseffekter i realtid, 48 MP-bilder med alla effekter. Det är allt, AR-klistermärken, ett nattläge , en inbyggd dokumentskanner och till och med inbyggda video- och bildredigeringsverktyg. Vi har också sällan sett ansiktsigenkänning så snabbt med så många ansikten i ramen. Detta är ett komplett paket. Kameragränssnittet och optimeringen på Vivo Z1X enbart är så bra att det kan spara på dålig kamerakvalitet, men återigen, linserna på telefonen är monster i sig.

Vivo Z1X FotoVivo Z1X Foto

Vivo Z1X FotoVivo Z1X Foto

Huvudkameran är en 48 MP Sony IMX582-sensor, som tar fantastiska bilder med exakt färgåtergivning och snabb fokusering. 48MP-inspelningsalternativet är en switch och kan användas med de flesta filter och studioljuslägen som erbjuds.

Vivo Z1X Foto

Den ultravida linsen gör ett bra jobb med det och hjälper dig att få större bågar när du behöver dem. Den utelämnar den programvarufix som vissa OEM-tillverkare har börjat erbjuda som gör att du automatiskt kan fixa den cylindriska fisheye-effekten i kanterna av bilder, men låt oss hoppas att det dyker upp i en firmwareuppdatering.

Vivo Z1X FotoVivo Z1X Foto

Djupsensorn är ett trevligt komplement när du tänker på huvudkameran och det fantastiska gränssnittet, och alla tre samverkar för att ge dig bra bokeh-bilder. Det finns ett reglage som låter dig ställa in det skärpedjup du vill ha genom att justera bländaren. Mycket användbart, men det tar lite tid att vänja sig vid.

Vivo Z1X Foto

Den främre kameran på 32 MP är också mycket bra. Färgerna var välbalanserade och exakta och vi såg ingen plötslig överexponering, som många främre kameror fortfarande lider av. Snabbfilter och studioljuseffekter från den bakre kameran finns här också, och så även HDR-stöd. Åh, och ja, du kan aktivera alternativ för att automatiskt klicka på bilder när du visar kameran ditt ansikte, eller till och med när du säger “ost”.

Vivo Z1XVivo Z1X

Sammantaget är kameran på denna smartphone en total vinst, trots att den är en trippelkamerauppsättning när fyrkameror kommer ut på marknaden. Ur en recensents perspektiv kämpade vi verkligen för att hitta brister i kamerans prestanda och tog till lite kvävereaktivitet.

Prestanda

Vivo Z1X är löjligt snabb och vardagsprestanda är enkel. Telefonen drivs av en Qualcomm Snapdragon 712 SoC ihopkopplad med 6 GB LPDDR4X RAM. DDR4X innebär att du får högre hastigheter än LPDDR4- och LPDDR3-system och ännu bättre energieffektivitet.

Vivo Z1X Foto

Dessutom kommer båda varianterna av telefonen med 6 GB RAM, vilket betyder att oavsett vilken lagringsvariant du köper får du fantastisk multitasking-prestanda. Telefonen fick fina 1 84 855 på Antutu. Efter att ha aktiverat de snabbaste övergångarna och öppnat flera appar på en gång har vi fortfarande inte hittat någon app som stammar, och även med mer än 10 appar som körs tillsammans startade ingen av dem om när vi växlar mellan dem.

Spelande

Med bra prestanda ger fantastisk spelupplevelse. Okej, det kanske inte alltid är fallet, men med Z1X är det så. Att testa titlar på mellannivå som Mini-Militia, BombSquad och tunga titlar som PUBG på enheten överraskade oss. PUBG kan spelas med “höga” grafikinställningar och stöder också höga bildhastigheter. Det dedikerade spelläget erbjuder snygga funktioner som CPU- och RAM-optimering, automatisk avvisande av samtal, blockering av aviseringar och inaktivering av AI-knappar och skärmgester.

Vivo Z1X GamingVivo Z1X Gaming

Vivo Z1X

Vivo Z1X FotoVivo Z1X Foto

Ja, prestandan är fantastisk men utöver det, den kompakta formfaktorn hos smarttelefonen, bra batteritid och ett dedikerat spelläge bidrar också till upplevelsen. Vi var tvungna att göra en separat recension av telefonens Ultra-spelläge eftersom det är så fantastiskt, med funktioner som 4D-vibration och mer. Klicka här för att veta mer.

Batteri

Batteriet på 4500mAh är utmärkt och erbjuder en och en halv dags användning med måttlig användning. I lätta användningsscenarier bör telefonen enkelt hålla två dagar innan den tar slut helt. Inte konstigt att det finns 22,5 W “flash” snabbladdning på enheten. Vi uppskattar snabbladdning som kommer till mellanklasssegmentet och vi är glada att Vivo inte missade det. Laddningstiden är också mycket bra och telefonen laddas från 0 till 50 % på cirka 30 minuter. Det tog oss över en timme att ladda helt, men det var med Wi-Fi-anslutning och lite lätt användning.

Identifiera

Vivo Z1X är en utmärkt enhet i alla avseenden och är nära den omöjligt perfekta smarttelefonen i mellanklassen. Med sin kompakta storlek, vackra kropp, fantastiska prestanda, snygga funktioner, enastående kamera och enastående batteritid, träffar den här telefonen alla rätt ställen. Och om du är en älskare av anpassade Android-skinn som FunTouch OS, så är detta den bästa enheten för 18 990 Rs. Det finns till och med en billigare variant på 16 990 Rs som fortfarande har 6 GB RAM men med 64 GB internminne.

. .