Vivo Z1X Review: Den bästa smarttelefonen under 20 tusen

Betyg:

Strax efter att ha släppt den första “S” -serien, S1, hade Vivo en ny enhet som praktiskt taget träffade samma marknadssegment. Medan S1 marknadsförs starkt som en stilfull enhet, är den i sig själv en anständig mellanklassare. Men det är inte en medelklassapparat som får dig att glömma att det finns bättre telefoner i samma prissegment.

Allt som har förändrats med Vivo Z1X, efterträdaren till Z1 Pro och mobiltelefonen som ligger precis under Rs 20 000-siffran och erbjuder den typ av prestanda som får människor att undra hur kan en mobiltelefon så bra, så billigt? Den här telefonen utmärker sig i allt den kan göra och ser också fantastisk ut.

Låt oss köra specifikationen snabbt här. Den här telefonen har en 6,38-tums Super AMOLED-skärm med en fingeravtrycksscanner på skärmen, Snapdragon 712 chipset, 6 GB RAM LPDDR4X och 128 GB intern lagring. Det finns också ett 4500mAh batteri med Vivo22,5W ‘Flash-laddning. Att kasta den i en bakkamera med tre kameror bestående av en 48MP huvudsensor och 32MP och Z1X framkamera är ganska bra på papper. Men passar det?

Vivo Z1X

Vi granskade Z1X helt och blev inte besvikna alls. Detta är vårt tänkande om smartphones.

Design, bygg

Vivo släpper bara enheter som är nästan perfekta när det gäller utseende. Vår variant är Phantom Purple och har en cool graderingsfunktion som är mörk lila nära kanterna och lila nära mitten. Den här telefonen känns väldigt lätt och har en elegant design. Den här telefonen har en 6,38-tums skärm framtill med daggdroppar upptill, vilket fortfarande är det bästa sättet en telefon kan passera med en pop-up / hopfällbar kameramekanism. Baksidan av mobiltelefonen har tre kameror och blixt i en modul träffas längst upp till vänster och Vivo-branding längst ner.

Vivo Z1X

Vivo Z1X

Vivo Z1X

Vivo Z1X

Det finns ett 3,5 mm uttag längst ner tillsammans med en USB-C-port, högtalargaller och huvudmikrofon. Övre kanten har en sekundär mikrofon och inget annat. Den högra kanten på enheten har en strömbrytare i mitten och en volymvippare ovanpå. På vänster sida av enheten finns ett SIM-fack och ytterligare knappar som kan konfigureras för att utlösa Google-assistenten eller standardbildigenkänning.

Den här telefonen känns robust i handen och aluminiumkanterna hjälper till med den. Om du fortfarande tycker att designen är ömtålig kan du alltid använda det medföljande transparenta fodralet.

Visa

Telefonen har en 6,38-tums Super AMOLED-skärm med en snabb och exakt inbyggd flashavtrycksscanner. Vi har fortfarande inte bevittnat någon falsk registrering eftersom vi förberedde biometri. Skärmen är fantastisk och vi har inga klagomål alls.

Vivo Z1X

Vivo Z1X

Max ljusstyrka är inte det bästa men säkert över genomsnittet. Upplösningen här är 1080 x 2340, vilket ger dig 404 PPI. Hans synvinkel är också bra. Skärmen vidrör överallt och till och med har DC-dimning, en överlägsen funktion som är okänd i detta segment, vilket förhindrar flimring som observeras på skärmen i låg ljusstyrka.

programvara

Programvara kan vara det enda som kan hindra dig från telefonen. Z1X körs på Android 9.0 Pie med VivoFunTouchOS 9 ovan. Detta är en av de drastiska Android-skinnen. Lager Android-skärm fans kanske inte får samma överklagande från FunTouchOS, samma som vi ursprungligen inte gjorde. Men med Vivo S1, som också kör FunTouchOS 9, och nu Z1X hela denna tid, har vår åsikt förändrats. Anpassningsbara funktioner, en av USP: erna för Android-operativsystemet multipliceras två gånger här med alternativen som du hittar i UI. Du kan vrida skärmen runt varje hörn och hörn av operativsystemet, även element som du tror inte kan justeras, till exempel skärmen Always-On-display.

Vivo Image Z1X

Vivo Image Z1X

Det finns mycket uppmärksamhet på detaljer i dessa skinn, och de är inte bara ett sval. Dark mode, till exempel, visar sig inte bara vara en systemapplikation, utan även tredjepartsapplikationer som WhatsApp och Instagram är mörka. Det finns ett säkert standardtangentbord som visas automatiskt när du skriver ditt lösenord eller känslig information i webbläsaren eller något annat program. Vyn Alltid aktiv kan schemaläggas för att endast aktiveras vid vissa tider på dagen. Enhandsläge låter dig justera dimensionerna på den mindre skärmen noggrant. Även batterispararen har tre olika energisparnivåer som du väljer. Som Captain America sa, vi kan göra detta hela dagen och prata om FunTouchOS 9, men vi tror att vi förstår.

Vivo Image Z1X

Vivo Image Z1X

Det finns ett antal appar som sponsras förinstallerade på din telefon när du slår på den, men de kan avinstalleras som två beröringar. Det finns saker som du inte kan ta bort, till exempel en Vivoapplication.com och en Vivo-applikationsmarknad. Även om de bara är några av dem och inte kan raderas stör de inte alls. Men det anses fortfarande som uppblåsning, gör vad du vill av det.

Det är inte allt perfekt, och det finns saker här och där som vi tror att FunTouchOS kan uppgraderas till, till exempel standardstarteren. Medan övergångseffekterna du får är mycket bra, förlorar startapparaten något som förmågan att byta tapeter. Det betyder att du inte kan knacka på skärmen, öppna inställningarna och ändra bakgrundsbilden. Du måste ange inställningarna för att göra det. Men oavsett den “tjockhåriga” versionen av Android, så är detta vår favorit hittills.

Kamera

Medan Z1X-esset är i nästan alla andra aspekter, är kamerans inställningar på enheten den största höjdpunkten på mobiltelefonen. De tre kamerainställningarna på baksidan består av ett 48MP huvudlins, tillsammans med ett 8MP ultrabrett objektiv och en 2MP djupssensor. Det finns till och med en 32MP framåtvänd kamera på skåran. Tills vi ser den kommersiella lanseringen av 64MP-sensorn är detta den bästa kamerainställningen du kan hitta i segmentet och en av de bästa kamerainställningarna hittills, period. Kameralinsen på Z1X, särskilt den primära linsen, är fantastisk men själva MVP här är ett viktigt element som vanligtvis är i fokus för de flesta stora varumärken – kameraprogramvara.

Mobilkamera-gränssnittet är något vi gillar. Det har tillräckligt med funktioner för att överväldiga dig när du först öppnar applikationen, men på något sätt töjer det inte snyggt sina funktioner för att hitta alternativ här och där. Det finns tillräckligt med funktioner här för att prata om hela dagen, men det som är intressant är förmågan att spela in video från ett ultrabrett objektiv, massor av realtidsbelysningseffekter som är riktigt användbara, ta 48MP-bilder med alla dessa effekter, AR-klistermärken och nattläge , en intern dokumentscanner och till och med ett integrerat bild- och videoredigeringsverktyg. Vi ser sällan ansiktsigenkänning så snabbt med några ansikten i en ram. Detta är det kompletta paketet. Kameragränssnittet och bara optimering på Vivo Z1X är så bra att det kan spara dålig kamerakvalitet, men återigen är linserna på mobiltelefoner vilda djur i sig.

Vivo Image Z1X

Vivo Image Z1X

Vivo Image Z1X

Vivo Image Z1X

Huvudkameran är en 48MP Sony IMX582-sensor och tar bra bilder med exakt färgåtergivning och snabb fokusering. 48MP-fotograferingsalternativet växlar bort och kan användas med nästan alla filter och studiobelysningslägen som erbjuds.

Vivo Image Z1X

Ultrabreda linser gör jobbet och gör det bra och får större ramar när du behöver dem. Det saknar programkorrigeringar som vissa OEM-tillverkare har börjat erbjuda som gör att du automatiskt kan fixa den cylindriska fisheye-effekten vid bildens kanter, men låt oss hoppas att den visas i en programuppdatering.

Vivo Image Z1X

Vivo Image Z1X

Djupssensorn är ett anständigt tillskott när du tänker på huvudkameran och det fantastiska gränssnittet, och de tre arbetar tillsammans för att ge en bra bildbokeh. Det finns en skjutreglage som låter dig justera det fältdjup du vill genom att justera linsöppningen. Mycket användbart, men måste bekanta sig.

Vivo Image Z1X

Den främre kameran på 32MP är också mycket bra. Färgerna är väldigt balanserade och exakta och vi ser inte en plötslig explosion, något som många främre kameror fortfarande faller till. Snabbfilter och studiobelysningseffekter från den bakre kameran finns också här och så är HDR-stöd. Åh, och ja, du kan aktivera alternativet att klicka på bilder automatiskt när du visar kamerans ansikte eller till och med när du säger “ost”.

Vivo Z1X

Vivo Z1X

Kort sagt är kameran på den här smarttelefonen en total seger, trots att den har ställt in tre kameror när fyrkameror dyker upp på marknaden. Ur granskarens synvinkel kämpade vi verkligen för att hitta brister i kamerans prestanda och tvingades göra några misstag.

Prestanda

Vivo Z1X är snabb och vardagsprestanda är mycket enkel. Den här telefonen drivs av Qualcomm Snapdragon 712 SoC tillsammans med 6 GB LPDDR4X RAM. DDR4X betyder att du får snabbare hastigheter än LPDDR4- och LPDDR3-system och ännu bättre effekteffektivitet.

Vivo Image Z1X

Båda mobilvarianterna har också 6 GB RAM, vilket betyder att oavsett vilken lagringsvariant du köper, får du bra multitasking-prestanda. Telefonen skriver ut 1,84,855 snyggt på Antutu. Efter att ha aktiverat den snabbaste övergången och öppnat många applikationer på en gång har vi ännu inte upptäckt stamning och även med mer än 10 applikationer som körs tillsammans startas ingenting igen när vi växlar mellan dem.

Spelet

Med enastående prestanda kommer en extraordinär spelupplevelse. Okej, det kanske inte alltid är sant, men med Z1X är det sant. Att testa mellantitlar som Mini-Militia, BombSquad och tunga titlar som PUBG på enheten imponerade oss. PUBG kan spelas i “höga” grafiska inställningar och stöder också hög framerate. Detta speciella spelläge erbjuder snygga funktioner som optimering av CPU och RAM, och automatisk avvisning av samtal, blockering av aviseringar och inaktivering av AI-knappar och skärmrörelser.

Vivo Z1X-spel

Vivo Z1X-spel

Vivo Z1X

Vivo Image Z1X

Vivo Image Z1X

Ja, prestandan är fantastisk, men trots detta ger den kompakta smartphonen formfaktorn, stor batterilivslängd och speciella spellägen upplevelsen. Vi var tvungna att göra en separat granskning av Ultra-spelläget på telefonen eftersom det bara var fantastiskt, med funktioner som 4D-vibrationer och mer. Klicka här för att ta reda på mer.

Batteri

4500mAh-batteriet är väldigt bra och erbjuder en och en halv dag användning för måttligt bruk. I ett milt användarscenario måste en mobiltelefon vara i två dagar lätt innan den går slut. Inte förvånansvärt finns det en 22,5 W snabbladdningsblink på enheten. Vi uppskattar snabbladdningen som kommer in i medelklasssegmentet och är glada att Vivo inte missade detta. Laddningstiden är också stor och telefonen laddas från 0 till 50 procent på cirka 30 minuter. Full laddning tar mer än en timme, men det är med Wi-Fi-anslutning och lätt användning.

Vivo Z1X är en fantastisk enhet i alla aspekter och närmar sig den utopiska medelklassens smartphone som är perfekt. Med sin kompakta storlek, smala kropp, enastående prestanda, snygga funktioner, enastående kamera och batterilivslängd som stöder allt, berör den här telefonen alla rätt rutor. Och om du är en fan av anpassade Android-skinn som FunTouch OS, är detta den bästa enheten till priset av R9 1890. Det finns även en billigare variant för 16 990 Rs som fortfarande har 6 GB RAM men med 64 GB lagringsutrymme.

Klicka på Deccan Chronicle Technology and Science för de senaste nyheterna och recensionerna. Följ oss på Facebook. Twitter.