Wammy Titan 5 recension: Premiumbyggd, överkomlig prislapp

Vi befinner oss i en era där unga startups står axel vid axel och ser rakt in i ögonen på erfarna konkurrenter. Vi pratar om tekniska startups och särskilt de inom smartphoneindustrin. De senaste och bästa exemplen är Xiaomi och OnePlus. Dessa kinesiska tekniska startups är kraftigt finansierade av investerare och nu har de råd att ta dem långt. Men effekterna av kinesiska smartphone-företag som säljer sina produkter till billigare priser runt om i världen har påverkat verksamheten hos många egenodlade smartphone-tillverkare i Indien. Men dessa indiska märken verkar bli smartare för varje dag och låter inte deras försäljning komma i vägen. Så är fallet med Wickedleak, en Mumbai-baserad smartphonetillverkare bakom sitt utbud av Wammy-smarttelefoner. Företaget verkar dra av sig strumpor och sluta med att erbjuda smarta telefoner av högre kvalitet med en billigare prislapp till konsumenterna.

Full HD-skärm med Gorilla Glass 3-skydd

Wickedleak tillkännagav nyligen sin funktionsrika flaggskeppssmartphone — Wammy Titan 5. Giant 5 erbjuder ett premiumutseende i kombination med en solid metallkonstruktion, för en prislapp på bara 13 490 Rs. Android-smarttelefonen har en 5,5-full HD IPS-skärm med OGS-glasteknik som hjälper till att hålla profilen så tunn som möjligt eftersom den paras med ett massivt 4165mAh-batteri för längre upp till 4 dagars batteritid. Giant 5 är 8 mm tjock, 155,2 mm hög och lite tyngre på den tyngre sidan på 203 g – tack vare sin robusta metallram och stora batteri inuti.

Smarttelefonen finns i kombinationerna guld/vit, silver/mörk och grå/silver

Giant 5 är byggd på en 64-bitars MediaTek MT6753M-kretsuppsättning som har en .3GHz åttakärnig processor parad med 3GB RAM och en MALI T760 grafikprocessor. Det inbyggda minnet som erbjuds är 16 GB och kan utökas upp till 128 GB med hjälp av ett microSD-kort. Titan har en 13MP-kamera baserad på Samsung K3L2 på baksidan och en vanlig 5MP-sensor på framsidan. Med 4G-stöd och dubbla mikro-SIM-kort har Wammy Titan 5 ett klassificerat SAR-värde under 1,6W/Kg. Smarttelefonen finns i kombinationerna guld/vit, silver/mörk och grå/silver.

Med 4G-stöd och dubbla mikro-SIM-kort har Wammy Titan 5 lägre SAR-värde på 1,6W/Kg

Som nämnts tidigare har Wammy Titan 5 ett förstklassigt utseende och känsla. Framsidan är Gorilla Glass 3 med touchsensorer för Home, Menu och Back. Det är dock bara hemknappen som är bakgrundsbelyst, men det ser snyggt ut med det blå glorieliknande skenet. De andra två knapparna har reflekterande prickar som lyser i dagsljus. Den bakre panelen framhäver kameran som är placerad väldigt konstigt mot chassits överkant. Under kameran finns LED-blixten och under blixten finns den fyrkantiga fingeravtryckssensorn, som kan känna igen fingret från vilken position som helst. Den bakre panelen har en utvändig matt finish och har en tredimensionell design överallt. Som vanligt har den högra kanten ström och volym, medan den övre och nedre har hörlursuttag och USB-uttag. Titan 5:s hela ram är gjord av metall med en sandblästrad finish och en avfasad kant för ett premiumutseende. Tack vare metallramen verkar enheten robust och ganska robust. Under den bakre panelen finns två platser för ett micro-sim-kort och ett för ett micro-SD-kort. Batteriet förvaras permanent och kan inte tas bort.

Kameran är konstigt placerad mot mitten uppe och under den finns fingeravtrycksläsaren

På den ergonomiska fronten är Titan 5 ganska stor för alla med små händer. Att använda Titan 5 är lite tråkigt på grund av den stora skärmen och svåråtkomliga övre hörnen. Detta är dock helt och hållet användarnas val om de vill välja en smartphone med större skärm. Volym- och strömknapparna är placerade inom bekvämt räckhåll.

Tack vare metallramen verkar enheten robust och ganska robust

När det gäller prestanda kommer smarttelefonen med Android Lollipop förinstallerad, och Wickedleak har bekräftat att Titan 5 kommer att uppgraderas till Android Marshmallow V6.0. Operativsystemet är ett ROM från tredje part, helt baserat på lager Android och med OTA-uppdateringar. Operativsystemet är helt fritt från ytterligare appar eller bloatware, vilket hjälper till att hålla kritiska resurser till ett minimum. 3 GB RAM, octa-core chip och grafikprocessor gör operativsystemet smidigt och rent. Vi har sett prestanda som inte är hackig eller långsam, vare sig det är video, mellan- och högklassiga spel eller liknande.

Från tillfälliga bilder till selfies och när du är utomhus är din smartphones kamera världens enda vittne. Kameran är en av de svåraste funktionerna på alla smartphones idag. Billiga smartphones erbjuder low-end 5MP till 8MP kameror, men vanliga medelstora smartphones erbjuder högre siffror på sina sensorer (13MP, 21MP, etc) men resultaten är inte bättre än 5MP kameror. Men det finns några som garanterar att deras kameror erbjuder det bästa i klassen till ett lägre pris. Wickedleak är en av de personer som tidigare använde kameran, men som nu försöker höja kvaliteten på sin kamerasensor. Giants 5 har sett ett stort steg upp från den tidigare serien av Wammy-smarttelefoner, även om de har mycket utrymme för förbättringar.

Giant 5 Maskinens 13MP kamera fungerar bra. Bilder tagna i bra dagsljus och förbättrade när HDR-läget är på. Kameran saknar dock hastighet när den är i HDR-läge och tenderar att sakta ner dina fotograferingsfärdigheter. Normalläge som tagits i vid dagsljus visar ljusare områden, som himlen, överexponerade, underexponerade områden i bilden. Foto i HDR-läge rengör det bra och skärper även bilden till en bra del. Färgerna är också lite “off-the-shelf” med de flesta utomhusbilder i solljus som har en gulgrön nyans. Men fallet är tvärtom när man klickar på ett foto i skuggan. Vi vill betona att kameran är märkligt placerad mot den övre kanten, vilket gör det svårt att undvika att fingret täcker linsen när du klickar på ett foto i liggande läge. Men allt beror på hur du håller din smartphone när du använder kameran. Sammantaget är fotokvaliteten mycket bättre än märkets tidigare modeller. Vi lämnar dig med några bilder som exempelbilder från den bakre 13 MP-kameran.

Bilden ovan är ett brett dagsljus, HDR-jämförelse, i skuggan och inomhus

Klicka på bilden för originalet

Wammy Titan Wickedleak 5 är ett utmärkt val för dem som vill investera i en premiumtelefon till en mindre budget. Den har ett premiumutseende med en robust metallkropp och ett batteri som håller längre. Det enda problemet med Titan 5:s tunga vikt och konstigt placerade kamera kan vara ett mindre bakslag för vissa. Men å andra sidan erbjuder Titan en ganska bra uppsättning funktioner och tillägg jämfört med smartphones i en liknande prisklass. Fingeravtrycksläsare för enhetssäkerhet, snabb och kan användas från alla vinklar, lovar engångsbyte av skärm, 7 dagars pengarna-tillbaka-garanti (om du inte gillar produkten) och upphämtningstjänst och betala gratis för livet om enheten måste gå till ett servicecenter. Den här enheten verkar erbjuda ett bra värde för pengarna tillsammans med ett rimligt pris på 13 490 Rs. Giants 5 är tillgänglig på företagets egen Wickedleak.org online shoppingportal.

. .