Wolfenstein: Youngblood recension – en spin-off som är oförenlig med föregående spel

En av de saker som Wolfenstein 2 kritiserar: New Colossus är dess design.

Området där du kryper och slåss verkar inte byggas för att underlätta smuggling eller slåss. Arenan snurrar sällan runt, och det finns knappast en synvinkel eller krypande utrymme i sikte. Utforskning känns mer som, wow, förlorad.

Wolfenstein: Youngblood kom, ett sidoprojekt från MachineGames, tillsammans utvecklat med Arkane Lyon, utvecklare av Dishonored 2. Du kan se det påverkan omedelbart, från den breda körfältet som strömmade den utskjutande balkongen och det inre av byggnaden som kan utforskas. Du kan se det i varje ventilationshål eller när du befinner dig på en hög plats och tittar på nazisterna nedan. Det finns till och med en dörr som kräver koden ‘0451’ för att öppna låset.

Wolfenstein: Youngblood recension - en spin-off som är oförenlig med föregående spel 2

Ur ett rent plan designperspektiv är detta en enorm förbättring jämfört med Wolfenstein 2. Tyvärr verkar det ha glömt många saker som gjorde både New Order och The New Colossus till ett extraordinärt spel under processen. Det är lätt att se förbi bristen på plan design från The New Colossus eftersom berättelsen drar dig. Du vet aldrig vad du kan förvänta dig eller vart du ska. Oh shit, jag är full och rider på en gris. Åh shit, jag ska ut i rymden. Oh shit, det här är Hitler. Oh shit, jag är redan död.

Prenumerera på VG247-nyhetsbrevet Få alla de bästa bitarna från VG247 som levereras till din inkorg varje fredag!

Youngblood har inte överraskningar som det. I stället tar det dig till Paris och sätter dig i samma distrikt under så länge. Du söker ständigt tillbaka efter samma utrymme, kämpar med fascister som oändligt svarar på fascister – det är som Twitter kan spela.

Det är inte i sig ett problem – denna spin-off händer för något nytt. Detta är ett co-op-spel där du planerar upp och gårdar erfarenheter från uber-befälhavarens skalle. Det fokuserade på shootout då och då över historien, som numrerade fem huvuduppdrag, som kulminerade med ett irriterande bossmöte där spärren sjönk, chefen tog en till synes oändlig straff, och de två huvudpersonsöstrarna ropade med en röst samma vid upprepning.

Wolfenstein: Youngblood Review - en spin-off som är oförenlig med föregående spel 3

När jag pratade med MachineGames tidigare på året sa utvecklaren att historien skulle bli lättare – något som liknar The Goonies. Du spelar som tvillingdöttrar till BJ Blazkowicz, Jess och Soph, när de försöker spåra sin far medan de bär supermaktkläder. Systrarna är klibbiga och roliga, men de får inte tillräckligt med skärmtid för att du verkligen förstår deras personlighet mer än så. En av de saker som gör BJ själv så intressant är hur du känner till hemligheterna i hans interna monolog – det ger oss en djupare inblick i hans själ. I slutet av Youngblood vet man bara två saker om Jess och Soph: de älskar sin familj och de blir verkligen engelska äventyrsromaner.

Det huvudsakliga problemet jag har med Youngblood är inte längden eller den repetitiva uppdragsdesignen (detta är dock inte ett helt prisspel), det är att det inte underlättar alla pelarna i spelet. När det gäller fotografering har du hela vapenhjulet. Olika typer av ammunition smälter olika typer av rustningar mer effektivt, och de bästa spelarna kommer ständigt att flytta mellan vapen beroende på vad de är emot. Större fiender har också en svag plats där du kan fokusera elden för att spränga kanoner eller förstöra bränsleledningar. Skott var som vanligt lysande – ingenting var lika tillfredsställande som att släppa nazisternas övre hälft med en hagelgevär. Rengöring! Men när det gäller stealth och lagspel saknas det.

Wolfenstein: Youngblood Review - en spin-off som är oförenlig med föregående spel 4

Även om det finns förbättringar av nivån design, är du fortfarande begränsad till krypa för att stanna tyst eller använda melee vapen som kan kastas på avstånd. Det finns också en cloaking-enhet, men allvarliga tidsbegränsningar innebär att du ofta använder den för att utföra skrotdöd innan kampen börjar ordentligt. Med Arkane-inmatning kommer det att vara kul att se stealth vara lite bättre med agitation, fällor eller smidiga baserade sneakattacker.

Teamplay är samma som underbakade. Du kan återuppliva varandra, du kan koncentrera eld på de största hoten och du kan pinga varandras hälsa och öka mindre skador. Även om nivådesignen gör att du båda kan komma in på arenan genom olika ingångar, attackera från olika vinklar, kommer fiender omedelbart från alla håll, och negerar alla ansträngningar du gör i din strategi.

Wolfenstein: Youngblood Review - en spin-off som är oförenlig med föregående spel 5

När du säger det uppskattar du hjälp av mänskliga allierade efter att du spelat Youngblood med AI. Jag försökte några timmar med en enda spelare för att ta reda på hur det var för en solo-spelare och jag fann att AI ständigt gjorde mig arg: vägrar att väcka mig, stående still, för evigt behöver återupplivas. Det enda bra för AI är att förbättra dig med den hälsouppbättraren och alltid vara där omedelbart när du behöver öppna grinden, eftersom åtgärder som kräver en nivå ut både syskon och människor är långsamma och irriterande (sorry, Alex).

Det finns några andra mindre problem som också stör mig. För det första är denna designförbättring mycket bra, men varför kan jag inte utöka kartan för att se allt? Objektiva markörer får dig bara så långt, och minimering kan ofta få dig att tro att du måste gå i en helt motsatt riktning. Ett annat problem jag har är när jag når LASS-chefen och inser att jag är under nivån – det finns inget sätt att komma ut från chefen för att göra några sidouppdrag. Till slut var jag tvungen att gå med i andras spel och förbättra min karaktär så. Om jag inte har vänner att göra det? Jag visste inte vad jag skulle göra.

Wolfenstein: Youngblood recension - en spin-off som är oförenlig med föregående spel 6

MachineGames har aldrig hävdat att detta är en fullständig uppföljare, och det känns som en spin-off-titel. De flesta av de goda poäng ärvs från det senaste spelet, och även om förbättrade designnivåer välkomnas mycket väl, finns det inte tillräckligt med variation för att få ut det mesta av dem.

Jag älskar den nya beställningen eftersom det här är det första spelet som påminner mig om Half-Life 2 sedan Half-Life 2 – det fortsätter att ändra allt, flytta från mekaniker till mekaniker för att få dig att investera. Ögonblick av tystnad får den pulserande tvisten verkligen att dyka upp. Den nya kolossen tycks ha tappat denna lilla variation, men lyckades komma undan med att ha en berättelse som är så kraftfull, konstant överraskande, att åter sändas. Youngblood har inte båda.

Om du letar efter ett lite meningslöst jag med en vän är det värt tio timmar av din tid. Det kommer till ett billigare pris, och dina vänner kan spela med dig gratis även om du har en kopia mellan dig. Men vi kan alla göra lite katarsis under dessa svåra tider.

Testad version: PC.