Xiaomi Mi 5 recension: En snabb bedömningssammanställning

Även om Xiaomis flaggskepp Mi 5 har en av de mest kraftfulla Qualcomm-kretsuppsättningarna hittills, även sett i Samsungs och LGs flaggskepp, lyckas den fortfarande hålla fast vid sin härliga titel som en premium, prisvärd smartphone. Överlägset mest prisvärd. Rivaler som LG (med G5) och Samsung (med Galaxy S7) har liknande specifikationer som Xiaomis Mi 5, men har inte lyckats hålla priserna på sina flaggskepp inom räckhåll för nämnda användare. Det är där startups som Xiaomi, OnePlus, LeEco och några andra ser sin position att imponera på köpare genom att ge dem kraftfulla smartphones till överkomliga priser.

Xiaomi Mi 5

Med Xiaomi Mi 5 som lanserades för bara en månad sedan har många telefoner utvärderats globalt. Mi 5 har definitivt brunnit igenom konkurrenternas flaggskepp, inte bara kraftmässigt utan även prismässigt. Xiaomi Mi 5 har en Qualcomm Snapdragon 820-chipset och en Adreno 530 GPU. RAM- och lagringsvarianter inkluderar 3GB med 32GB/64GB och 4GB med 128GB. Den har 5 IPS LCD-skärm. 15-tummaren har Full HD 1920×1080 upplösning. Skärmen såväl som den bakre panelen skyddas av Corning Gorilla Glass 4. Kamerorna på Mi 5 är utrustade med 16MP-sensorer på baksidan och 4MP på framsidan. Den bakre kameran är också utrustad med en aktiv optisk bildstabilisator för att hjälpa till att ta bättre bilder och filmer, utan att skaka. Dual-SIM VoLTE 5 (Hybrid) Mi stöder Wi-Fi 802.11 ac, Bluetooth v4.2 (LE), GLONASS, A-GPS, BDS, NFC, IR och en USB Type-C-port på frontpanelen. Slutligen är Mi 5 också utrustad med kapacitiv fingeravtryckssäkerhet, drivs av ett 3000mAh batteri och kör Android Marshmallow 6.x med Xiaomis eget UI, MIUI. Allt som sagt, all hårdvara packad i en 129g kropp är 7 mm 0,3 mm tjock.

Xiaomis Mi 5 har officiellt tillkännagivits för Indien med ett bekräftat släppdatum den 31 mars 2016 och det indiska marknadspriset spekuleras att börja på 21 000 Rs. Vi kommer snart att ha vår telefon för en omfattande granskning. Men under tiden har Xiaomi Mi 5 lanserats på flera marknader globalt och för många recensioner har kastats runt, till förmån för den kinesiska teknikjätten. Så vad säger recensenterna om Xiaomi Mi 5? Låt oss ta en snabb titt på hur enheten har imponerat eller gjort dem besvikna så att du i Indien är redo att fatta det första beslutet om du ska vänta på att Mi 5 ska börja säljas eller helt enkelt investera i något som redan finns.

Xiaomi Mi 5

Till att börja med nämner AnandTech att de är “ganska imponerade” av det nya flaggskeppet Xiaomi. De märkte särskilt att displayen och designen är dess höjdpunkter med Snapdragon 820 som arbetar under den. Benchmark-tester som innehåller befintliga enheter som Nexus 6P och Samsung Galaxy S6, Galaxy S6 och iPhone 6s visar Mi 5 i framkant. På kamerafronten fann de att Mi 5 presterade bra i både svagt ljus och dagsljus. I synnerhet bekräftade de också att 4-axlig optisk bildstabilisering på den bakre kameran är mycket effektiv. De avslutade sin första recension med “Det ser ut som att Xiaomi har kunnat göra en ganska enastående enhet som verkar svår att slå när det gäller pris/prestanda-förhållande.”

Xiaomi Mi 5

arstechnica hävdar “Det är svårt att argumentera med $305 för Snapdragon 820”, och tillägger: “Mi 5 kan vara telefonen som Xiaomi äntligen använder för att ta sig in på den västerländska marknaden. ‘

“Mi 5 arstechnica säger att de flesta kunder kanske inte vet att Xiaomi har försett dem med en premiumsmartphone genom att trimma vissa hörn som processorhastighet på 1,8 GHz och endast använda Använd en full HD-skärm istället för 2K. Men de nämnde att, jämfört med Samsung Galaxy S7, som erbjuder en 2,15 GHz-processor med 2K-skärm, 4 GB RAM, leder Xiaomis Mi 5 fortfarande med IR-blaster, fingeravtryckssensor, 16 MP OIS-kamera och en USB typ-C-port för mindre än hälften av tidigare pris. Men kampen är verkligen värt det när Xiaomi Mi 5 Pro (4GB RAM med 128GB intern lagring) lanseras i juni i år.

Xiaomi Mi 5

arstechnica är lite besviken på Xiaomis MIUI som säger att de måste göra något åt ​​det, jämföra det med vad du skulle förlora om du använde MIUI istället för Android Marshmallow. De känner att MIUI är gammalt, föråldrat och behöver uppgraderas under lång tid. Men när det gäller prestanda, arstechnica, slår Mi 5 Galaxy S7 med stöd från en skärm med lägre upplösning. De var imponerade av hastighetstesterna och sa att “Mi 5 kan matcha det bästa från Samsung”, och såg till att de betonade att de jämförde en smartphone för 350 dollar med en telefon som säljs för 700 dollar.

Xiaomi Mi 5

När det gäller kameran, så här säger de: “I en billig telefon är kameran alltid tveksam. Men Mi 5:s 16MP-kamera är faktiskt ganska bra! I våra dagtidsbilder håller kameran den bästa tillgängliga standarden – tänk $380 Nexus 5X, $650 iPhone 6S Plus och $700 Samsung Galaxy S7. Men dess prestanda i svagt ljus är mer i linje med prislappen på $300. De avancerade kamerorna fångar alla mer ljus än Mi 5 när det är varmt. Dessutom organiserar Mi 5 sig själv. ‘ För att avsluta nämner de fördelarna:

Snapdragon 820 för fantastiska $305. Byggkvaliteten är värd en mycket dyrare telefon. Fingeravtrycksläsare är snabb och exakt. USB Type-C. Kameran är inte upp till märket för en $700 kamera, men för $305, det är ganska bra.

Android Headlines säger att det inte finns mycket att säga om Xiaomi Mi 5 eftersom det är en fantastisk produkt, speciellt för priset. De säger, ‘Mi 5 liknar Galaxy S7 vid första anblicken, främst på grund av hemknappen. De är också bekymrade över MIUI-operativsystemet.

De säger också att det har sina nackdelar, som alla telefoner har, men är ändå en övertygande smartphone. Och om de verkligen skulle lista något negativt så skulle det vara global tillgänglighet. Detsamma gäller i Indien, eftersom fans och användare verkligen måste vänta på flashrean bara för att bli besvikna om de inte får det.

Xiaomi Mi 5

Mashable säger att “Mi 5 är en otrolig kinesisk telefon till ett oslagbart pris”. Den tillade: “Det är inte den bästa telefonskärmen jag har sett – Galaxy S7 är fortfarande bättre och upplösningen är högre – men den är ganska skarp för en telefon på 300 $. ‘ När det gäller prestanda, säger Mashable, ‘Det hanterar 3D-spel som NOVA 3 och asfalt 8: Skydiving ganska bra. När du rampar upp telefonens grafik blir den lite varm, men inte varm. ‘ När det gäller kameran, ‘Där kameran kämpar mest är i svagt ljus. Dess f/2.0-bländare är inte i närheten av lika bra som S71.7:s f/stora bländare, men bilderna är jämförbara med de från iPhone 6S. Kort sagt, Mashable har definitivt gjort Xiaomi till en stigande stjärna i den kinesiska smartphonekategorin och nämnt “Du får vad du betalar för”, vilket gör det till en telefonsmart valuta för pengarna. ‘Mi Xiaomi 5 är en utmärkt Android-smartphone till ett oslagbart pris. ‘

The Verge säger att Mi 5 är en oroväckande bra smartphone och eftersom kinesiska kunder blir mer kräsna stiger Xiaomi upp för att möta de växande förväntningarna. De var så imponerade av prestandan att det nya Snapdragon-chipsetet helt enkelt sjöng. “820-processorn levererar också utmärkt prestanda, vilket gör Mi 5 kapabel att spela vilket spel som helst eller utföra alla bearbetningsuppgifter med lätthet”, tillade de. När det gäller kameran är de lite nedslående. De säger att även om bilder i svagt ljus är bättre och kameran tar snabba bilder med snabbare fokusering, så saknas både skärpa och färgnoggrannhet, även i projicerade bilder. bra ljus. Detta beror på att Xiaomi förlitar sig på Qualcomms bildbehandlingsmotor, där andra märken som Apple, Samsung och LG satsar hårt för att improvisera på den. Som en dom slutar The Verge med “Mi 5 drar premiumprestanda och funktioner ner till en ännu lägre prisnivå. Dess ankomst är dåliga nyheter för Xiaomis konkurrenter men goda nyheter för konsumenterna. Det här är så mycket smartphone som de flesta kommer att behöva, och för dess pris är jag villig att förlåta några tänkbara utelämnanden”.

Xiaomi Mi 5

CNET håller också med om att Mi 5:s prestanda i svagt ljus inte är lika bra som på Samsung Galaxy S7, men den bakre kameran tar några fina ljusa bilder i bra belysning. “Mi 5 går som siden”, tillägger CNET när det kommer till prestanda. De nämner att 3 GB RAM är tillräckligt bra för att behålla appar i minnet utan att ladda om. “Om du är en spelare med en förkärlek för fantastisk grafik, kan du äga Mi 5. Kort sagt, det här är en telefon med hög prestanda”.

Xiaomi Mi 5

Slutligen ger GSMArena också sin dom för Mi 5. De säger att Xiaomi Mi 5 är en av de vackraste, kraftfullaste och mest kapabla smartphones för uppdateringar och rekommenderar att du köper en om du har en tillgänglig i ditt område. I sina prestandatester fann de att Mi 5 klarade de flesta av de viktigaste benchmarktesterna, och satte den “överst i kedjan”, och tillade att när man överväger kostnaden för Mi 5 via Samsung Galaxy S7 för halva priset, “är det en lätt förslag’. Men deras tester hittade bra poäng och dåliga poäng. På den goda sidan har de bra byggkvalitet, en fantastisk skärm, bra batteritid, ett chipset som fungerar utmärkt med försumbara värmeproblem och en fantastisk kamera. Vad de inte gillar är ljudet fångat vid 4k, vilket suger.

Xiaomi Mi 5

Xiaomi Mi 5 är definitivt på topp just nu. Helt oöverträffad i samma prisklass med liknande specifikationer, Xiaomi förtjänar verkligen anspråket som “toppmördare”. Med Mi 5 som säljs för nästan hälften (och till och med mindre) än iPhone, Galaxy S7, G5 och Xperia X, är det verkligen den mest prisvärda premium flaggskeppssmarttelefonen någonsin. Men om budgeten inte är ditt bekymmer kan du välja den vattentäta Galaxy eller Xperia, eller den modulära LG G5.

Xiaomi kommer att meddela den slutliga prissättningen för Indien torsdagen den 31 mars, vilket äntligen kan sätta stopp för de flesta budgetsmarttelefonjägare. Efter lanseringen i Indien kommer det att finnas en hel del detaljerade recensioner och domar. Vi ser fram emot lanseringen av Mi 5 här i Indien och ser fram emot att prova densamma.

. .