Xiaomi Redmi Note 4G recension: billig phablet tillgänglig 4G

Xiaomi, den kinesiska smartphonetillverkaren, har snabbt vunnit popularitet på den kortaste tiden av sin existens på marknaden och i Indien behöver ingen ytterligare introduktion. Xiaomi gick in i Indien och lovade avancerade smartphones till ett överkomligt pris med målet att ha MIUI-operativsystem och en bra smartphone i handen.

Xiaomi har meddelat lanseringen av Redmi Note och Redmi Note 4G har varit tillbaka ett tag och började säljas i Indien med Redmi Note 3G i början av december 2014. Redmi Note 4G förväntas börja säljas i mitten av månaden. December 2014. Tyvärr förbjöds den kinesiska tillverkaren att sälja och importera smartphones i Indien av Delhi High Court, med hänvisning till ett intrångsfall av Ericsson. Några dagar senare fick de en grön signal om att endast sälja Qualcomm-baserade telefoner, medan MTK-chipset-lurar fortfarande var på is på grund av ett pågående ärende. Som ett resultat är Redmi Note 3G inte tillgänglig för tillfället, och Xiaomi har fortsatt med Redmi Note 4G-försäljningen efter det.

Redmi Note 4G är en 5,5-tums phablet och har ett fickvänligt pris på 9 999 Rs, medan 3G-varianten kostar 1 000 Rs mindre. Den enda skillnaden mellan de två är styrkretsen och radionätverket (3G/4G).

Redmi Note 4G har en 5,5-tums IPS HD-skärm med en upplösning på 720×1280 pixlar. Skärmen är skyddad av det skyddande Corning Gorilla Glass 3, tillräckligt tufft för att motstå repor och repor från dagligt bruk. Framöver drivs Redmi Note 4G av ett Qualcomm Snapdragon 400-chipset med fyrkärniga processorer klockade till 1,6 GHz vardera. Med stöd av 2 GB RAM och Adreno 305 grafikprocessor är Note 4G en anmärkningsvärt kraftfull handenhet för dagligt bruk.

Det medföljande internminnet är 8 GB, som kan utökas med ett micro SD-kort till 64 GB. Redmi Note 4G är försedd med en 13MP-sensor för den bakre kameran tillsammans med en enda LED-blixt, medan den främre kameran integrerar en 5MP-sensor för selfies. Å ena sidan stöder Redmi Note 4G dubbla SIM-kort (WCDMA och GSM), 4G, LTE, 3G, 2G, GPS, Bluetooth och Wi-Fi 802.11 b/g/n. Slutligen drivs Redmi Note 4G av Xiaomis eget MIUI-operativsystem, en anpassad version av Googles Android-operativsystem, och drivs av ett riktigt stort 3100mAh-batteri. Redmi Note 4G väger 185g och är 9,45 mm tjock.

Redmi Note 4G ser nästan identisk ut med Redmi 1S när det gäller estetik, förutom att den är större och bredare än den senare. Redmi Note 4G har en tvåfärgad kropp med en blank svart framsida och en vit baksida. Observera att utrustningen ska använda bakre panel av silikon för att undvika repor och glansiga ytrepor orsakade av daglig användning.

Framsidan har det vanliga utseendet och känslan som på vilken Xiaomi-enhet som helst – hörluren är på toppen med den främre kameran bredvid och de bakgrundsbelysta kapacitiva knapparna (baksida, meny och hemskärm) längst ner. Volymvipparen och strömknappen finns på telefonens högra sida, medan hörlursuttaget och mikro-USB-porten tar plats i toppen respektive botten.

Baksidan har en 13 MP-kamera, vänd ovanför mitten, med en LED-blixt direkt under, medan den kromade Mi-logotypen och högtalartelefonen är placerade i botten. När det gäller frontpanelen, eftersom den har Gorilla Glass 3, behöver du inte oroa dig för repor. Så även om du inte har en skärmsläckare installerad så borde det gå bra. Att installera ett skärmskydd eller skärmskydd är dock en personlig preferens.

Vi märkte ett problem med den bakre panelen – på något sätt gav Xiaomi inte ett urtag i den bakre panelen för att hjälpa till att öppna den. Istället måste du luta dig in i spåret på micro USB-uttaget, i den nedre änden, för att öppna den bakre panelen.

Under den bakre panelen hittar du ett riktigt stort fodral för 3100mAh-batteriet. Du måste ta bort batteriet för att skjuta in det i ett SIM- eller micro SD-kort.

Telefonen kan vara lite irriterande vid regelbunden användning, om du inte är bekant med färdiga smartphones. Enheten är lite stor och rekommenderas inte för personer med små handflator. Men om du letar efter en enhet med en skärm för arbete och lek är Redmi Note 4G den handenhet vi kan rekommendera. Denna enhet är en bra match för dig som letar efter en smartphone med mer utrymme för en surfplatta.

Går vi vidare till kamerafronten, även om kameran är tillräckligt bra med en 13MP-sensor, tycker vi att kameran är nästan densamma som Redmi Note 3G. Foton som tagits är över genomsnittet – kvaliteten är inte i nivå med Mi3, eftersom vi förväntar oss att den ska likna Mi3:s 13MP-kamera.

För mer djupgående kamerainformation och några exempelbilder, klicka på Redmi Note 3G-recensionen.

När det gäller prestanda, fann vi inte enheten trög eller någon fördröjning i användargränssnittet. Inledningsvis, när du slår på smarttelefonen för första gången efter att ha packat upp den, kan du tycka att den är lite laggig, men det kommer att lösa sig efter ett tag och några omstarter. Anledningen är att det tar lite tid att installera det nya operativsystemet, bygga de nödvändiga cachefilerna och dalviks cacheområde för att börja arbeta snabbare. Att justera vissa inställningar i utvecklarinställningar kan också bidra till att öka prestandan i viss utsträckning. Sammantaget är användarupplevelsen med MIUI och Redmi Note 4G utmärkt och vi har absolut inget att klaga på. Vi hoppas bara att Xiaomi tidigast kommer med MIUI V6-uppdateringen till den här telefonen.

Sammantaget är upplevelsen med Xiaomi Redmi Note bra. Prestanda över genomsnittet i kombination med en stor skärm med IPS-panel och utmärkta betraktningsvinklar gör den till en bra multimedialur. Den stora skärmen ger också bekväm tillgång till internet samt skrivning och avslappnad chatt. Kameran är definitivt över genomsnittet, om än lite långsam när det kommer till att ta bilder. Till Rs 9999 är Xiaomis phablet definitivt ett bra värde för priset den kräver.

. .