Recension av ‘Loki’ avsnitt 4: De ljög för oss

Obs: I nästa ämne du kommer att läsa kommer du att lära dig om: Recension av ‘Loki’ avsnitt 4: De ljög för oss

Loki-logotypen omgiven av fyra Review Geek-logotyper

Efter ett tråkigt tredje avsnitt gick jag vidare till avsnitt fyra av Loke rädd för mer av samma och en serie som inte hänger med. Nåväl, jag har goda nyheter! Avsnitt fyra vände utvecklingen på ett ögonblick. Och med rätta Marvel-mode, det lämnar oss med många frågor. Du förstår, de ljög för oss.

Varning: Det här är en recension av en tv-serie som pågår och kommer att ha sina destruktiva delar.

Tidigare på Loke

När de gick för sista gången försökte Loke och Sylvie (vars namn vår fru Loke gillade bättre) att släppa sig på en måne. Åh, och månens planet? För närvarande kraschar in i månen. Vi lärde oss några saker av Sylvie (hon lärde ut magi själv) och en lockande detalj om Time Variance Agency. Du förstår, varje TVA Agent är en variant! Precis när vi fick reda på att en detaljs tvetydighet exploderade Loke och Sylvies sista hopp om att överleva på månen framför deras ögon.

Och det är det, verkligen. Förra veckan var ett tråkigt avsnitt. Tack och lov har den här veckan visat sig vara mycket roligare. Du kanske tror att vi skulle börja med att Loki och Sylvie undviker en säker död, men det var inte vad som hände.

Sylvie är kidnappad

Renslayer framför en vakt.

Nåväl, vid det här laget tror jag att vi med säkerhet kan säga att Sylvie trots allt verkligen är en Loki. Hennes kraft och valda namn skriker Enchantress, men hennes bakgrund insisterar på annat. Avsnittet börjar i Asgård, med en ung flicka Loki som leker med sina leksaker. Det är svårt att säga hur gammal hon är eftersom Asgardians och Frost Giants lever praktiskt taget för evigt och vem vet hur de åldras. Men rent fysiskt ser hon ut som en 12-åring.

TVA kidnappar henne, återställer tidslinjen och anklagar henne för brott mot den heliga tidslinjen. Men innan de kunde döma henne lyckades hon bita den vaksamma handleden, stjäla deras TemPad och fly TVA helt och hållet. Och vakten i fråga? Renslayer (Gugu Mbatha-Raw), chef för Mobius (Owen Wilson) och nu domare.

Här, så fort tillbakablicken slutar, får vi vår första riktiga titt på Tidtagaren. Skojar bara, de är täckta av mörker, och allt vi egentligen ser är skuggor och glödande ögon. Renslayer uppdaterade dem tydligen om aktuella händelser, och det gick inte bra. Mobius ber sedan att få intervjua den kidnappade och förtrollade agenten Sylvie. Men det verkade osannolikt: hon var död. Renslayer antog att Sylvies magi hade gjort henne till vansinne, och hon dog. Om du är som jag låter allt Renslayer säger misstänkt vid det här laget. Men det finns inte tid för det; Hur mår Lokie och Sylvie?

Loke kan älska någon annan än sig själv

Den tillfångatagna Sylvie leds ner i korridoren.

Så, strandsatt på en måne, oförmögen att undkomma den totala förstörelsen som kommer från planeten som kraschar in i allt, vad ska Loki och Sylvie göra? Ärligt talat, jag förväntade mig att Loki skulle avslöja att TempPad faktiskt inte var trasig vid det här laget, men jag antar att jag kallade det fel. De två satt och väntade på att slutet skulle komma. Loke ber om ursäkt. Och så minns de. Sylvie minns knappt Asgard, verkar det som. Hon kanske är tusen år eller äldre, och hon har inte sett Asgard sedan hon var barn.

I slutet försöker Loke prata med Sylvie, för att berätta för henne vad som gör en riktig Loke till Loke. Hon, som alla Lokis, är en överlevare. De kanske misslyckas, de kan förlora, men oavsett vad finns de alltid. Och otroligt nog lyckades hon fly och undvika TVA redan som barn. Loke tar tag i Sylvies hand och drar, är det här romans? Musiken låter så romantisk. De tittade på varandra med konstiga ögon. Älskar Loke Loke? Äh.

Det finns dock ingen tid att tänka på det, för något orsakar den största spiken i tidslinjen TVA någonsin sett, och det leder dem direkt till Loki och Sylvie. De dog inte en brinnande död. Istället återvände den till TVA som fånge.

Åh den där kameon

Mobius och Renslayer pratar

Hittills är avsnittets höjdpunkt ett överraskande gästspel. Efter att ha fångat Lokis låste agenterna Sylvie någonstans osynligt, och Mobius knuffade Loki genom en röd dörr. Men strax innan han kunde berättade Loke för Mobius att TVA ljög för honom.

På andra sidan dörren befinner sig Loke tillbaka i Asgård. Och kliva ur Sif (Jamie Alexander), en karaktär vi inte sett sedan dess Åskguden 2 (eller kanske Ledarens undersåtar om det anses vara regeln). Hon tar tag i hennes hår, som Loke verkar ha klippt, slår Loke och säger sedan till honom att han förtjänar att vara ensam. Det kommer han alltid att vara. Efter att ha gått iväg upprepas hela händelseförloppet om och om igen, och ingenting Loke säger eller gör kan bryta cirkeln.

Det var fantastiskt att se Sif igen, och också hjärtskärande att bevittna Lokis trasiga ögonblick. Det är inte bara fysisk misshandel, det är också psykisk ångest att höra de orden, “du förtjänar att vara ensam, och det kommer du alltid att vara.”

Mellan slagsmålen träffar Mobius Loke precis tillräckligt länge för att höra vad han har att säga kvar. Att alla i TVA verkligen är en variant. Mobius bekräftade också den verkliga orsaken till den spiken – det faktum att Loki och Sylvie blev kära. Två varianter av samma kärlek kommer att skapa rent kaos. Som Mobius träffande uttrycker det, “vilken seismisk narcissist.”

Men allt är inte bra i TVA

Morbius tittade på TemPad

Vad är det här avsnittet? Loke lyckats göra är att hantera alla “under tiden” tomter väl. Även när Mobius börjar tro Loki om TVA:s lögner, börjar B-15 (Wunmi Mosaku), jägaren som är förhäxad av Sylvie, misstänka. Hon minns sitt förflutna. Och så bryter hon sig in i Sylvies cell, tar henne till en apokalyps och de två gör upp en plan.

Under det “stängda” mötet med Renslayer bytte Morbius ut sin TempPad mot henne och fick reda på sanningen om agenten “död av vansinne”. Hon är inte galen; Hon minns sitt förflutna. Och hon vet sanningen, alla på TVA är en variant. Renslayer dödade henne.

Morbius träffar Loki för att komma på en plan, men Renslayer kommer ikapp först. Och hon har en Morbius “trimnings” agent. Beskärning ser mycket ut som förfall. Och för att vara ärlig, först antog jag att det var en bluff. Att Loke hade sina krafter, och han gav Morbius illusionen av att lämna. Men så verkar det inte vara.

Istället tas Loke och Sylvie för att träffa Time Keeper. Tidsväktarna ville se Loke och Sylvie beskära med sina egna ögon. På väg uppför den gyllene hissen frågar Sylvie Renslayer vilken händelse som fick TVA att besluta sig för att kidnappa henne som barn. Vanligtvis bryr de sig bara när tidslinjen går tillräckligt långt bort från den heliga tidslinjen. Det verkar som om hon var kvinna som Loke bedrog; De kom trots allt inte efter att hon föddes. Men Renslayer insisterar på att hon inte kommer ihåg. Jag tror att detta kommer tillbaka i ett senare avsnitt.

Vad som händer härnäst är både det bästa och det sämsta av avsnitten. Äntligen får vi se Time Keepers! På riktigt! Men eh, du borde slå på undertexterna. De gav varje tidtagare en tjock röst och en ormliknande röst och en ekande röst. Jag kan inte förstå vad de säger. Fruktansvärd.

Men inget av det spelar någon roll. B-15 dyker upp med Sylvies vapen, en enorm strid uppstår, Renslayer och B-15 är besegrade, vilket bara lämnar Loki och Sylvie. Tidsväktarna började pruta och kallade Sylvie för ett tidsbarn, men hon kastade ett svärd och halshögg en av dem.

Jag kallade det

B-15 står framför dörren

Tillbaka i avsnitt två spekulerade jag i att Time Keeper inte var verklig. De är för mycket beroende av tro, och det verkar som att bara Renslayer har sett dem med egna ögon. Det hela känns tråkigt och konstigt, som en gigantisk lögn för att köpa lojalitet. Jag har nog mest rätt. När Tidtagarens huvud nuddar vår Lokis upptäcker de sanningen – Tidtagaren är en robot. Tecknad docka. De andra två ramlade helt enkelt. Någon annan gjorde TVA, och det hela byggdes på ett paket lögner. Allt de berättade för oss var lögner.

Sylvie är besviken, och Loke försöker trösta henne med kärlek (eh?). Men innan han hade en chans “trimmade” Renslayer honom bakifrån. Sylvie var den bästa Renslayer igen, och vi avslutade med, “du ska berätta allt för mig.”

Förutom att vi inte gör det! Om du är orolig ger det här avsnittet oss vår första genomsnittliga kreditscen. Loke lever! Annonsbelägring. Av den andra Lokis. Det är den unge Loke, den klassiska Loke, den stolte Loke och krokodilen Loke. Den unga Loke och den klassiska Loke är ingenting som i serierna, och jag måste säga att Classic Lokis outfit ser perfekt och vacker och hemsk ut som den borde vara. Och om du tittar noga är bakgrunden en förstörd stad, komplett med vad som ser ut som ett exploderande Avengers Tower. Nu är avsnittet klart.

Och pojke, vi har fler frågor.