Santorini Review – “Digital brädspel-ambassadör?”

Santorini började sitt liv 2004 som ett abstrakt spel om att bygga torn. Varje spelare har två delar och i sin tur väljer de ett att flytta ett rum och bygga i det intilliggande rummet. Du kan lägga till nivåer i byggnader i valfri höjd, men bara gå upp en nivå när du flyttar. Vinnaren är den första spelaren som flyttar en bit över en tre våningar.

Som de flesta abstrakt döljer denna enkla formel mycket djup. Den fjärde nivån stoppar rörelser eller högre byggnader. Så det är relativt lätt att överleva när din motståndare nästan vinner. Victory kräver ett spel av hårda katter och råttor som försöker slå fiendens bitar med höga byggnader, vilket ger dig friheten att göra ett segersteg. Naturligtvis försöker de göra exakt samma sak åt dig.

Till skillnad från de flesta abstrakterna är Santorini mycket dynamisk och intressant, en riktig affär. Det har också viss variabel spelarstyrka att lägga till blandningen. Så en bit av en spelare kan flytta två innan du till exempel bygger. Medan andra kan vinna om de går ner på två nivåer. Det representerar spelarna som tog på sig de antika grekiska gudarnas roll.

Men spelet, med sina vanliga träblock, ser inte ut så mycket. Så, som de flesta abstrakt, ignoreras det. Det är tills Roxley får en licens och skapar en ny utgåva med ett sött plasttorn och ljusblå kupol för att täcka det. De har också lagt till många nya gudsmakter, representerade av rolig tecknad filmkonst.

Santorini Recensioner -

Dionisis

Plötsligt vill alla spela Santorini. Inte bara är spelare djupa, rika, utan också spelare utan också enkla och attraktiva och stiliga nog för att vara ett familjespel. Expansionen, Gold Feather, kommer med mer spelarstyrka och roliga varianter.

Nu kan du få hela paketet i ett snyggt paket på din mobil. Och väldigt snyggt. Det ser lika bra ut som originalet, brädorna är prydda med virvlande moln och rörliga fartyg. Du kan rotera och rotera hörnet för att se till att det inte finns några problem med att se och välja ditt arbete. Men det är också värt att göra för att beundra den ljusa vita huden och den rika blå färgen i det växande tornet.

Och du måste snurra och snurra när tornet stiger över dina bitar. Santorini belönar spel som är väl betraktade och aggressiva. Det finns ingen slumpmässighet om du inte väljer kraften hos en slumpmässig gud, även om vissa par är rättvisare än andra. Att spela kräver en noggrann balans, se till att försvara dig själv från det potentiella hotet om seger och samtidigt främja din kamp när du får chansen. Men för allt som liknar en dammig och torr abstrakt klassiker som Chess, är spelet snabbt och beroendeframkallande.

Santorini Recensioner -

Charon

Spelets hastighet är förmodligen varför Santorini tog en genväg i onlineavdelningen. Det är en standard för anpassning av moderna brädspel att spela asynkront, där du kan starta online-matcher som pågår i dagar eller veckor.

Men medan du kan spela online här är det bara realtid. Även om det inte är dåligt eftersom matchen är kort känns det fortfarande som en förvirrad underlåtenhet. Och det har en ogynnsam knock-on-effekt. Eftersom du inte kan kontrollera spelet och lämna det väntar på din motståndare, kan det vara svårt att hitta en kamp när du vill spela.

Lyckligtvis finns det en kampanj med en spelare för att kompensera. Detta är inte den mest fantasifulla miljön, eftersom du kämpar mot en serie gudar och ökar AI-svårigheter. Men det är mycket roligare än öppna patiensspel. Det finns en grenpunkt där du kan kringgå fiender som du inte gillar eller inte kan besegra och det är tillfredsställande att se dina framsteg förbättras.

Santorini Recensioner -

Zeus

En engångs solo-match är också ett alternativ, och den tuffaste AI-nivån är verkligen mycket svår. Det finns också ett pass och lek så att du kan njuta av det med vänner. Mångfalden i Guds kraft är imponerande med tanke på spelets enkla ramverk. Hephaestus kan till exempel bygga ytterligare block ovanför det första. Demeter kan under tiden bygga ytterligare block i olika utrymmen. Men båda känner sig väldigt annorlunda när de spelar. Så det finns tillräckligt med innehåll för att underhålla dig med massor av spel.

Om du vill kan du låsa upp mer av Guds kraft genom köp i appen. Men det är bara nödvändigt för stora fans. Och verkligen, med det ambrosiala undret att kombinera tillgänglighet och djup, är Santorini för alla, inte bara brädspelare. Prova det, så kanske du kommer att bli en stor fan snabbare än du tror.